Alma Clean Power har nådd en viktig milepæl: – Glade for at vårt design har blitt godkjent
Utviklingen av et maritimt Solid Oxide Fuel Cell-system (SOFC) er nå godkjent av DNV.
Selskapets design av et 1 MW SOFC-system som skal gå på ammoniakk har mottatt prinsippgodkjennelse (Approval in Principle) fra DNV.
SOFC-systemet har blitt vurdert i henhold til DNV sine klasseregler og IMO sine retningslinjer for brenselscelleinstallasjoner. Prinsippgodkjennelsen gjelder en container basert modul med integrerte sikkerhetssystemer som skal gå på ammoniakk.
– Vi er veldig glade for at vårt design har blitt godkjent i henhold til den høyeste standarden i den maritime bransjen. Det gode samarbeidet vi har hatt med DNV, som er et ledende klasseselskap innenfor brenselscellesystemer og nye drivstoff, har vært avgjørende for å komme dit vi er i dag. Vi ser frem til fortsatt godt samarbeid når vi nå går videre til de neste fasene i prosjektet, sier Bernt Skeie, CEO i Alma Clean Power i en pressemelding.
Stort potensial
Brenselsceller har stort potensial til å bidra til å nå målene IMO har satt for å redusere utslipp fra skipsfart, hovedsakelig på grunn av den høye virkningsgraden og muligheten for å kjøre på hydrogenbaserte drivstoff.
I pressemeldingen skriver Alma Clean Power at deres drivstoffleksible SOFC-systemer kan oppnå mer enn 60% virkningsgrad med lave eller ingen utslipp, avhengig av drivstofftype. I motsetning til stempelmotorer, slipper ikke brenselsceller ut uforbrent drivstoff. Det er heller ikke behov for å blande det grønne drivstoffet med karbonbasert drivstoff, noe som fører til økte utslipp.
– Våre brenselscellesystemer er utviklet for å kjøre på lav- og nullutslippsdrivstoff som ammoniakk, LNG, LPG, hydrogen, metanol, syngas og LOHC (Liquid Organic Hydrogen Carriers). Prinsippgodkjennelsen har derfor gitt oss en viktig verifikasjon av avgjørende sikkerhetsprinsipper for alle drivstofftyper”, sier Erling Johannessen, Senior Advisor i Alma Clean Power.
Første steg
Som en del av det EU-finansierte ShipFC-prosjektet, skal to moduler av det prinsippgodkjente SOFC-systemet ettermonteres i en 2 MW “open-deck”- installasjon på forsyningsskipet «Viking Energy». Skipet eies og driftes av Eidesvik, og er på kontrakt for Equinor.
SOFC-systemet skal integreres med eksisterende dual-fuel-motorer og batteripakke, slik at skipet alltid vil kunne seile på utslippsfri, grønn ammoniakk under dynamisk posisjonering.
Det ammoniakkbaserte brenselscellesystemet for ShipFC-prosjektet skal testes ved Energy House på Stord i Norge før installasjon på «Viking Energy». Dette blir første gang at et ammoniakkbasert brenselscellesystem blir installert i et kommersielt skip.
Les også:
-
Maritim sektor har betydelig større aksept for cyberrisiko enn andre sektorer
Ifølge en ny rapport fra DNV mener seks av ti maritime eksperter at bransjen bør akseptere økt cyberrisiko fra digitalisering for å fremme innovasjon og nye teknologier. Den maritime sektorens villighet til å håndtere nye risikoer knyttet til digital transformasjon, er betydelig høyere enn i andre viktige sektorer som energi, industri og helse.
-
Fikk typegodkjenning for revolusjonerende brenselcelle
Hamburg: Corvus Energy mottok onsdag typegodkjennelse på deres Pelican hydrogen brenselcelle fra DNV. Dette er den første i sitt slag som får typegodkjennelse.
-
Avkarboniseringen avtar i maritim sektor
93 prosent av alle fartøy i verdensflåten, seiler fortsatt på konvensjonelt drivstoff, mens halvparten av nybyggene som kommer de neste årene bygges med dual fuel. Dette blir dyrt, og overføres til slutt til forbruker.
-
«Viking Energy» blir første ammoniakkdrevne offshorefartøy
Eidesvik Offshore kunngjorde mandag et banebrytende steg mot lavere utslipp, med nyheten om at offshore forsyningsfartøyet «Viking Energy» vil bli utstyrt med en ammoniakk forbrenningsmotor. I 2026 vil fartøyet operere på ammoniakk for Equinor, med en reduksjon i klimagassutslipp på 70 prosent eller mer.