T/B «VIVAX»
Østensjø Rederi AS, Haugesund overtok T/B «VIVAX» fra Sanmar Denizcilik Ltd. i Tyrkia den 4. november 2008 som byggenummer 80. I likhet med rederiets leveringer fra Astilleros Gondan i Spania er også dette nybygget designet av canadiske Robert Allan Ltd.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I SKIPSREVYEN nr. 5/2008 omtalte vi forøvrig to andre slepebåter som er bygget Tyrkia, nemlig «BB Connector» og «BB Coaster».
T/B «VIVAX»
Med overtakelsen av «Vivax» har Østensjø tatt levering av 40 nybygg, der det første var «Edda Sprite» i 1975. Nybygget har bollard pull på 80 tonn og skal arbeide ved Nyhamna terminalen som er operert av Norske Shell.
Båten har følgende hoveddata:
IMO nr. 9429546
Tankkapasitetene er ca. 195 m3 brennolje, ca. 37 m3 ferskvann, ca. 18 m3 skum og ca. 126 m3 OilRec.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Wärtsilä 8L26 dieselmotorer som hver utvikler 2400 hk og driver to Rolls Royce US 255-CP propeller. Bollard pull forover er 80 tonn og akterover 80 tonn. Farten er ca. 14,5 knop.
Båten er utstyrt med en MB Hydraulikk baugpropeller på 250 hk og har to MAN D2866 LXE hjelpemotorer. Nødaggregatet er av Perkins fabrikat. Sperre har har levert kompressorer.
Dekk/diverse
Dekksmaskineri er av type Rauma Brattvaag, og Karmøy Winch har levert vinsj og tauepinner. En 15 tonns kran er av Ozdorftler fabrikat. De to Fi-Fi pumpene har hver kapasitet på 1200 m3/time.
I redningsutstyret inngår 2x16 personers redningsflåter og en rescue båt med Yahama motor.
Elektronikk
Kongsberg Maritime har levert alarmanlegget for maskineriet. Den elektroniske broutrustningen inneholder blant annet Simrad RA 42 radar, Simrad RA 83 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Anthea logg, Simrad GC80 gyrokompass, Simrad CP44 GPS, Simrad GN33 GPS, Sailor GMDSS A3 radiostasjon, 2xSailor VHFs, Radio Holland Nav 5 navtex og Simrad AI70 AIS.