Stena Saga har seilt 14 ganger til månen

Stena Saga har på sine 30 år i linjen Oslo-Frederikshavn seilt 18 659 ganger til Danmark, ialt 5 373 763 kilometer, en distanse som tilsvarer 14 månereiser eller 134 Jorden Rundt-seilinger. 13 296 305 passasjerer og masse gods er transportert av de tre skipene som opp gjennom årene har hatt navnet "Stena Saga".

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Dette har vært skikkelige arbeidshester som har vært selve livsnerven mellom Oslo og Frederikshavn, fremholder rutedirektør Stein Wettergreen i Stena Line Norge. Han har ledet selskapet i 15 år, og opplevd uvær og finvær, men tiltross for dette bare et fåtall kanselleringer.
100 millioner i oppgraderinger
-Vi er optimistiske også med tanke på fremtiden og ser stort behov for våre tjenester og tilbud. Stadige moderniseringer av de tre Stena-Saga-ene, har også gjort at vi har vært i takt med trender og behov hos de reisende. Hvem ville for 10 år siden ventet å finne en gourmet-restaurant med Arne Brimi-menyer, eller velværesenter ombord på "danskebåten"? Nå har vi dette også - og på 30-årsdagen må det være tillatt å hevde at "danskebåten" ikke er hva danskebåten engang var. Stena Saga er idag et moderne skip for både barn og voksne - og hvor det er investert ca 100 millioner i oppgraderinger bare de siste tre årene.
Oslo-Frederikshavn viktig i Stena Line
Oslo-Frederikshavn-ruten er tiltross for sterkere konkurranse og økonomiske nedgangstider blant de viktigste av Stena Lines 18 ruter i Skandinavia og Storbritannia. Selskapet er et av verdens største ferjeselskap og har en moderne flåte med 35 skip. 5700 medarbeidere er ansatt ombord på ferjene. Omsetningen var i 2008 på drøyt 10 milliarder svenske kroner, med et overskudd på nærmere 300 millioner svenske kroner. Selskapet fraktet nesten 12 millioner passasjerer, drøyt to millioner biler og nesten en million busser og lastebiler.
Fortsatt vekst i 2010
-Trenden for Oslo-Frederikshavn er fortsatt vekst i 2009, sier Stein Wettergreen, som forteller at trafikken er økt med 10 % hittil iår, og med flere bookinger for resten av året enn på samme tid ifjor. -Særlig er økningen i internett-bookinger gledelig. For hele Stena Line økte internett-bookingene fra 41% i 2007 til 46% i 2008. For Oslo-Frederikshavn- linjen var dette tallet enda høyere. Over 50 % av reisene ble bestilt via internett i 2008. Mange bestiller også hele ferien sin på denne måten. Vårt samarbeid med svenske Sembo, et heleid datterselskap av Stena Line, åpner via hjemmesiden vår www.Stenaline.no for 250 reisemål og 1800 overnattingssteder over hele Europa.
Stena Saga - en skikkelig sliter
Hver kveld unntatt mandag, seiler Stena Saga over natten fra Oslo til Frederikshavn, og med retur på dagtid til Oslo neste formiddag. På mandager benyttes Stena Saga til en kjapp avstikker på ruten Frederikshavn-Gøteborg og retur, før den ukentlige kveldsseilingen til Oslo på mandager. Tirsdager ligger så skipet til kai i Oslo før kveldsseilingen til Frederikshavn. Dagens Stena Saga ble bygget i 1981 - og kom til Oslo-Frederikshavn-ruten i 1994 fra Hoek van Holland – Harwich, Stena Lines rute mellom Holland og England. Stena Saga er bygget om og modernisert kontinuerlig fra den kom til Oslo, og bare de siste tre årene er det investert for ca 100 millioner kroner. Skipet har en gjestekapasitet på 1900 passasjerer og et mannskap på 140.
Tekniske Data:
Stena Saga har en motoreffekt på 3210 hesterkrefter. Skipet gjør en fart på 21 knop, er 166,1 meter langt, 28,4 meter bredt, og har en tonnasje på 33 750 brutto register tonn.