Forbundsleder i Sjømannsforbundet, Johnny Hansen

Sjømannsforbundet er fremdeles usikre

Skipsrevyen har flere ganger omtalt tall fra Sjøfartsdirektoratet som tyder på at det har blitt flere nordmenn på skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Forbundsleder Johnny Hansen i Sjømannsforbundet, er ikke så sikker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tallene som blir lagt til grunn er tallet på norske sjøfolk som det blir refundert til rederiene for sjøfolks skatteinnbetaling, den såkalte nettolønnsordningen. 

–  Jeg er for eksempel ganske sikker på at økningen på NIS lasteskip i utenriksfart skyldes at man får refusjon fra første nordmann, noe som sannsynligvis innebærer at disse har vært der hele tiden med ikke blitt søkt om refusjon for på grunn av regelverket, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund i en kommentar til tallene.

– Bare denne regelendringen alene utgjør nesten halvparten av økningen i refusjonsberettigede nordmenn på skip i NIS, sier han.

Hansen er imidlertid raskt ute og presiserer at det ikke er en kritikk av endringen.

– Det er selvfølgelig positivt at denne endringen kom da det kanskje vil trygge disse arbeidsplassene. Det er bare at man ikke kan ta denne endringen til inntekt for at det faktisk blir flere nordmenn på skip under NIS, presiserer han.

– De samme tallene viser at det de to siste årene har blitt 1700 færre nordmenn som har blitt dekket av refusjon på den delen av offshore-flåten som er registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR), og det er derfor vanskelig for oss å juble over at NIS-flåten kanskje har fått opptil 170 flere nordmenn om bord. Mange skip gikk fra NOR til NIS, og vi vet ikke hvor mange av disse sjøfolkene som ble med over som likevel ville hatt jobb om fartøyet hadde forblitt registrert i NOR, hevder forbundslederen.