Nytt 50/50 partnerskap mellom Viken Shipping og japanske Mitsui

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tom Chr. Steckmests Viken Shipping AS i Bergen har sammen med det japanske storrederiet Mitui O.S.K Lines Ltd. fra Tokyo etablert et nytt rederiselskap med kontroradresse i Bergen. Det nye selskapet, VikenMOL AS, skal ledes fra Vikens hovedkontor i Øvre Ervik i Bergen. Viken har solgt sine fem cruide oil bøyelastingstankskip til det nye selskapet, opplyser styreformann og medeier i Viken Shipping, Hans Olav Lindal, til Skipsrevyen

Skipene som skal eies av det nye selskapet er følgende;

De 2012-bygde MT «Angra Dos Reis», MT «Madre De Deus», MT «Rio Grande», MT «San Sebastiao» og 2013-bygde MT «Sao Luiz», samtlige på cirka 105.000 dwt.

Skipene er på langsiktige bareboat-certepartier med det brasilianske statsoljeselskap Petrobras’ transportselskap, Transpetro.

Lindal opplyser at partene har som målsetting et langsiktig kompaniskap gjennom VikenMOL AS. Det skal satset på saminvestringer i høykvalitetsskip med kontrakter til anerkjente og seriøse befraktere. Selv om de første fem skipene i det nye samarbeidet er crude oil bøyelastingstankskip er partene ikke låst til kun å satse på dette markedssegmentet og denne skipstypen. Det kan også komme på tale å satse på annen tonnasje for andre markedsegmenter.

– Vi er svært tilfredse og stolte over at et rederi i verdensklasse og av det kaliber som Mitsui O.S.K. representerer har vist interesse for virksomhet og innledet et langsiktig samarbeid med oss, sier Hans Olav Lindal. Han legger ikke skjul på at det må betraktes som en fjær i hatten for Viken.

– Samarbeidet med Mitsui samsvarer med vår egen policy når det gjelder å satse på langsiktige befraktningsavtaler med solide befraktere, og vi ser frem til at VikenMOL skal bli en solid plattform for langsiktig satsing i industriell shipping, sier Lindal.

Det var i sin tid Austevollingen Helge Møgster som introduserte Viken-folkene for prosjektet som senere resulterte i bestilling av fem bøyelastere. Gjennom DOF der Møgster er hovedaksjonær har han gode forbindelser til Petrobras som leier en rekke av skipene i flåten til DOFs brasilienske datterrederi. Han fikk høre om bøyelastings-planene og gikk etter hva Skipsrevyen har opplysninger om, til Tom Chr. Steckmest. Han sa seg interessert i prospektet og vant frem i anbudskampen. Møgster på sin side ble med i prosjektet med en eierandel.

Ifølge Lindal er Møgster fremdeles med idet han har en tilbaketrukket minoritetsposisjon på Vikens 50 prosent andel i det nye selskapet VikenMOL AS.

Det ikke første gang Mitsui O.S.K Lines innleder samarbeid med bergensbaserte rederier. De er medeiere i bulkskipsgruppen Gearbulk, som riktignok nå arbeider ut fra London når det gjelder merkantil drift, men som har sitt opphav i Bergen der skipene fremdeles har sin tekniske drift og bemanningsfunksjoner.