Bildet viser Promek bygde BJØRNTIND med lengde på 14,5m.

Ny forskrift for mindre lasteskip

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ny forskrift for mindre lasteskip

Den 1. januar 2015 trådte en ny forskrift om bygging og tilsyn av mindre lasteskip i kraft, opplyser Sjøfartsdirektoratet. Forskriften gir økt forutsigbarhet ved bygging, kjøp og salg.

Det formelle virkeområdet til forskriften er lasteskip med største lengde fra 8 til 24 meter. Antall fartøy i kategorien “lasteskip” som i dag er under 24 meter er usikkert, men flåten antas å være mellom 1000 og 1200 aktive fartøy. En stor andel, ca. 4–500, er knyttet til havbruksnæringen.

Andre fartøy som vil bli berørt er blant annet redningsskøyter, slepebåter og fartøy drevet av offentlige etater med ulike oppgaver. Mindre brønnfartøy og mindre fraktefartøy kan også bli omfattet.

Imidlertid er over åtti prosent av fartøyene som omfattes mindre enn 15 meter, og for disse vil den nye forskriften gi flere positive konsekvenser. Det viktigste er økt sikkerhet for mennesker og materiell, gjennom bygge- og tilsynskrav og krav om større kjennskap til båtenes kapasiteter.

Standardisering og formalisering av minstekravene til bygging og utstyr vil, sammen med tilhørende offisiell sertifisering og periodiske besiktelser, også bidra til felles rammevilkår i markedet, og gi større forutsigbarhet ved bygging, kjøp og salg av de aktuelle fartøyene. Aktørene i markedet for mindre fartøy vil være tjent med dette.

Når det gjelder skip med største lengde 15 meter eller mer, men med BT under 50, vil kravet om fartssertifikat ha tilsvarende positive effekter som kravet til fartøyinstruks for skip under 15 meter. For skip med største lengde på 15 meter eller mer, har den nye forskriften dessuten mer oppdaterte og fleksible byggekrav.

Når det gjelder stabilitet, fribord, maskineri og elektro har utgangspunktet vært de kravene som i dag gjelder for skip med største lengde 15 meter eller mer. Den viktigste grunnen til dette er å sikre at disse minimumskravene blir oppfylt. Av erfaring vet man at noen områder heller ikke alltid er regulert i de ulike standardene.

På brannområdet var det behov for en annen tilnærmingsmåte enn dagens regulering, som på flere punkter ble ansett som svak og uklar.

Fartøy under 15 meter er i dag ikke registreringspliktige. Fartøyinstruksen er et offentlig sertifikat, og i henhold til forskrift om skipsnavn, kjenningssignal, merking og hjemsted mv. skal fartøyet derfor tildeles et kjenningssignal. Kjenningsbokstavene skal merkes utvendig på skroget.