Milepæl for etteretningsfartøy

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Lørdag døpte statsministeren Etterretningstjenestens nye fartøy «Marjata». Skipet skal være i drift i 2016.

Dåpen skjedde ved verftet Vard Langsten i Tomrefjorden i Romsdal, og gudmor var statsminister Erna Solberg. Dåpen av «Marjata» er en ny milepæl for Etterretningstjenestens nye overvåkningsfartøy.

– Nye «Marjata» blir en viktig brikke i videreføringen av Etterretningstjenestens oppdrag i Nordområdene. Det blir en moderne kapasitet som skal bidra til å sikre Norges informasjonsbehov de neste 30 årene, sier generalløytnant Kjell Grandhagen, sjef for Etterretningstjenesten.

Spyds​piss​​ i nord

Skipet erstatter dagens fartøy, som også heter «Marjata». Det har vært i operativ drift siden 1995, og har nådd sin forventede tekniske levetid. I 2009 bevilget Stortinget penger til nye «Marjata» som skal være operativt fra 2016.

Nordområdene blir kjerneområdet til det nye fartøyet.

– Aktiviteten, utviklingen og satsningen i nordområdene er økende. Kontroll med denne utviklingen er strategisk viktig for Norge. Stortingets beslutning om å investere i nytt etterretningsfartøy er også et viktig signal om at kontinuerlig norsk tilstedeværelse i Nordområdene prioriteres høyt, sier Grandhagen og legger til:

– Norge har nå fått et av verdens mest avanserte etterretningsfartøy som skal bidra til å følge med på denne utviklingen.

Roser s​amarbeidet

Etterretningssjefen er glad for at statsminister Erna Solberg ønsker å være fartøyets gudmor.

– Det er et viktig signal om aktualiteten og prioriteten av «Marjata».

Han roser også samarbeidet med Forsvarets logistikkorganisasjon og Vard Langsten.

– Det er et høyteknologisk maritimt miljø i Norge som har gjort byggingen av dette skipet mulig. Vard Langsten har gjort en imponerende jobb, og vi vil benytte anledningen til å takke verftsledelsen og de ansatte for flott innsats, sier Grandhagen.

Tidslinje:

2009: Stortinget vedtar å bevilge penger til et nytt overvåkningsfartøy.

2011: Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) har ansvaret for anskaffelse av skipet og skipsutrustningen, og lyser ut prosjektet.

Høsten 2011: Vard Langsten vinner kontrakten etter å ha konkurrert med flere andre norske verft om oppdraget. Samme verft bygget også nåværende «Marjata» på begynnelsen av 1990-tallet.

Mars 2014: Skroget er ferdigbygget hos Vard Tulcea i Romania og slepes til Norge og Tomrefjorden.

Desember 2014: Fartøyet døpes av statsminister Erna Solberg.

2016: Fartøyet settes i operativ drift.​

[embed]https://www.dropbox.com/sh/d7ri1fliixjnk8h/AAANc9DwizsBawaIGbmPq6J8a?dl=0#lh:null-2.mp4[/embed]

Kilde: forsvaret.no