M/S «VOLSTAD SURVEYOR»
Volstad Shipping AS overtok M/S «VOLSTAD SURVEYOR» med byggenummer 701 fra Freire Shipyard i Spania den. 20 mai 2010. Nybygget er av ST-253 design fra Skipsteknisk og blir beskrevet som ROV survey IMR-skip. Pris på nybygget har vært nevnt som både ca. 330 millioner og rundt 400 millioner kroner.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skroget er bygget i Tyrkia. Dette er det sjette designet som Skipsteknisk har levert til rederiet.
Skipet er spesielt bygget for operasjoner under harde værforhold, med gode manøvreringsegenskaper og evne til å holde nøyaktig posisjon over lokasjonene. Arbeidsoppgaver kan være ROV-operasjoner (pipeline/route survey), kartlegging av bunnforhold, subsea installasjonsarbeid, dykking og intervensjonsstøtte, moderskip for AUV/UUV-operasjoner og geo-tekniske surveys.
Hoveddata:
Tankkapasitetene er ca. 1100 m3 fuel, ca. 390 m3 ferskvann og ca. 1850 m3 vannballast.
Maskineri
Skipet er utstyrt med dieselelektrisk fremdriftsmaskineri bestående av fire CAT 35160 B dieselmotorer hver med ytelse på 1901 kW med fire AVK generatorer og to RR AZP 100/CP Azipull azimuth fremdriftspropeller hver på 2200 kW. I tillegg kommer et CAT/Stamford havneaggregat på 465 kW og et CAT/Leroy Somer nødaggregat på 189 kW.
Skipet er videre utrustet med to super silent tunnelthrustere hver på 1150 kW og en azimuth på 1400 kW. Joystick er type Poscon.
Proviant kjøle-/fryseanlegg er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk, mens Aeron har stått for ventilasjonsanlegget til nybygget. Allweiler har levert pumper, separatorer er fra Alfa Laval og Sperre og Atlas Copco har begge levert kompressorer. Andre leveranser kommer fra AM Instrumentering med flowmeter, Alfa Laval med evaporator og Pyro med kjeler. Isoleringsarbeidet er utført av Maritime Montering.
Autronica har levert et flexifog vanntåke system og et flexifoam system for brannslukking.
Dekk/diverse
Offshorekranen på 70 tonns kapasitet er fra TTS Marine Cranes, og TTS Ships Equipment har levert hangardører for ROV og sideporter. WROV er lokalisert i egen hangar og settes ut over skipssiden. Et anti-heeling system er levert av Frank Mohn. Odim har levert to capstans og ankervinsj til nybygget, og Bergen Hydraulic har levert to Palfinger PK 18500 kraner og en PK 23500 kran samt en hydraulisk power unit. Skipet har et 12-manns metningsdykkersystem som er godkjent ned til 300 meter.
Vindusleveransen er fra Bohamet, og ankerutrustning er fra Sotra Marine Produkter. Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er en IMS leveranse. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, levert av ROJA AS, og verftet har utført overflatearbeidet.
MOB-båten er type Springer MP 741 fra Maritime Partner i davit fra Hydramarine, og redningsflåter er en Brude Safety leveranse.
M/S «VOLSTAD SURVEYOR» er innredet for 62 personer med både enkelt- og dobbeltlugarer. Maritime Montering har hatt bysseleveranser med Beha utstyr og har utført innredningsarbeidene. Jets Vacuum har levert toalettsystemet, og vaskeriutstyr kommer fra Miele. Saniterm har forestått incinerator.
STX har levert hovedtavle. RRM leveransen inkluderer også tre Helicon fjernkontrollsystemer. LODIC har levert lastekalkulator. Høglund Marine Automasjon har stått for alarmanlegget for maskinrommet.
Skipet er utstyrt med SAM Integrert Brosystem.