Illustrasjonsfoto

Fra galt til verre for Green Reefers

Høysesongen for kjøleskip i første kvartal uteble. Solid kostnadskutt klarte imidlertid ikke å skape balanse i regnskapet for det børsnoterte bergensrederiet Green Reefers ASA. I første kvartal ble det minus over 4,1 millioner dollars før skatt, mot vel en halv million i pluss for tilsvarende periode i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Green Reefers ASA sliter fremdeles, til tross for velvillige banker, ny innsprøytning av frisk aksjekapital og stå på-evner hos største aksjonær, Kristian Eidesvik fra Bømlo.
Begge hans rederier i Bergen, Green Reefers ASA og Wilson ASA krever solid økonomisk medvirkning for Bømloinvestoren.
I en børsmelding tirsdag kveld (18. mai) har rederiet ikke mange positive meldinger til aksjemarkedet, men lavere kostnader (bortsett fra bunkers kostnader som økte) og betydelig kapasitetsreduksjon gjennom omfattende opphugging av eldre kjøleskip gir et visst håp om bedre tider for det hardt prøvede rederiet. Green Reefers har de siste årene vært gjennom flere redningsoperasjoner fra Eidesvik og flere av de andre større eiernes side, blant annet salg av skip til eierne med tilbakeleie og gjenkjøpsopsjoner.

Reduserte fraktinntekter
Ikke bare resultatene i årets første fire måneder var dårlige, men de totale fraktinntektene sank også.
Ureviderte driftsinntekter gikk fra vel 58 millioner dollar i første kvartal i fjor til 55,5 millioner i år. Driftsresultatet etter avskrivninger ble minus nær 4,7 millioner dollar mot pluss 75.000 dollar. Før avskrivninger ble det pluss 2,5 mot pluss 8.2 millioner dollar.
Et lyspunkt opp i all elendigheten er at landterminalene gikk i pluss. De viser EBITDA 0,4 i pluss, mot 0,7 i minus.
Kjøleskipsmarkedet utviklet seg skuffende for konvensjonelle skip. Ratene i spotmarkedet lå gjennomgående under fjoråret. Den kalde vinteren i Europa reduserte etterspørselen etter frukt, og i særdeleshet bananer fra Sør- og Sentral-Amerika. Det vedvarende importforbudet av amerikansk kylling til Russland bidro også sterkt til redusert behov for konvensjonelle reeferskip fra Den mexikanske Golf.

Aggressiv opptreden fra containerrederiene
I tillegg bidro aggressiv opptreden fra containerskipsrederiene til overgang fra reefertonnasje til containertransport.
Transport av fisk og sjømat fra Nordsjøen og Nord-Europa til Østersjøen, Svartehavet og Vest-Afrika var noe ned fra fjorårets siste kvartal, men fortsatt på samme nivå som fjerde kvartal. Likeledes var etterspørselen stabil for omlasting av fisk i åpen sjø langs Vest-Afrika.
Transport av frukt og grønt fra Middelhavet til Nord-Europa falt noe tilbake mot slutten av kvartalet.

Dette er Green Reefers
Ved utgangen av kvartalet opererte Green Reefers 45 skip kommersielt, hvorav 32 var heleid av konsernet. Rederiet hadde eierinteresser i ytterligere tre skip. De resterende skip var innleid på bareboatcertepartier (4 skip) og tidscertepartier.
Etter utløpet av kvartalen ble M/S “Green Autumn” utfaset ved salg til hugging for en pris tilnærmet bokført verdi.
Green Reefers konsernet eier i tillegg til skipene seks fryse/kjøleterminaler, helt eller delvis. I Norge har rederiet to terminaler og i Baltikum tre. De er knyttet til konsernets aktivitet innenfor import av fisk og kjøtt til Øst-Europa. Terminalen i Guatemala er under avvikling.


Green Reefers ASA, Bergen (konsern)

Resultat i millioner US dollar 1. kva. 2010 1. kvartal 2009

Driftsinntekter 55,38 58,09

Driftsresultat før avskrivninger 2,48 8,19

Driftsresultat etter avskrivninger - 4,68 0,075
Resultat før skatt -4,15 0,550

Perioderesultat -4,16 0,528