Fjord Line gjør klar for Sandefjord - Strømstad
Fjord Line har inngått avtale med STX Finland Oy om ombygging av rederiets cruiseferge ved verftet i Raumo.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fjord Line gjør klar for Sandefjord - Strømstad
Fjord Line har inngått avtale med STX Finland Oy om ombygging av rederiets cruiseferge ved verftet i Raumo.
MS Bergensfjord som ble bygget i 1993, skal oppgraderes for å trafikkere på Fjord Lines nye linje mellom Sandefjord og Strømstad, og får da nytt navn. Kontrakten har en total verdi på ca. 225 millioner kroner.
Valget av leverandør for ombygging av skipet til overfart over ytre Oslofjord har stått mellom tre internasjonale verftsgrupper. – STX i Raumo ble valgt ut fra en samlet vurdering av erfaring med tilsvarende oppdrag, kvalitet og pris, opplyser administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line. Kontrakten er inngått med forbehold om styregodkjenning.
MS Bergensfjord tas ut av drift på linjen Bergen - Stavanger - Hirtshals 23. desember i år,og skal etter fire måneders ombygging og oppgradering være klar til Fjord Line starter seilinger mellom Sandefjord og Strømstad i mai 2014.
Skipet som Fjord Line skal benytte over ytre Oslofjord ble bygget i 1993 ved verftet Bergen Group Fosen. Skipet er 134 meter langt, 24 meter bredt og vil etter ombygging få en kapasitet på ca. 1770 passasjerer og 370 biler. Det er Falkum-Hansen Design som har designet den nye innredningen av skipet. Blant annet skal de fleste lugarene ombord bli erstattet med fellesarealer for tax free-shopping og et rikholdig kafeteria- og restauranttilbud.
Overfarten fra Sandefjord til Strømstad vil med Fjord Lines skip ta 2,5 timer, og de reisende vil bli tilbudt to rundturer hver dag. Det er innhentet anløpstillatelse i begge havner, og i forrige uke fattet Kystverket vedtak som pålegger Sandefjord kommune å fordele seilingstider mellom Color Line og Fjord Line i 2014 basert på “transparente, nøytrale og ikke-diskriminerende vilkår”.
– Vedtaket kan ikke oppfattes på annen måte enn at rederiene må tildeles én avgangstid hver i de kommersielt viktige morgentimene, fremholder Ingvald Fardal. I Kystverkets vedtak er det også presisert at Fjord Line må sikres tilgang til infrastruktur i havnen og at de to rederiene har plikt til å samarbeide i havnen.