16.12.2013 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

BW Offshore har undertegnet et LOI for ervervelse av 30% i Polvo oljefeltet i Brasil. Endelig avtale har fortsatt forbehold, blant annet due diligence som skal utføres av BW Offshore. BW Offshore eier og opererer FPSO Polvo under kontrakt frem til 3. kvartal 2014, med opsjoner frem til 2022. Feltet er lokalisert i Campos bassenget.

Kontrakten med Petrobras Netherlands for Safe Concordia (semi-submersible) er blitt forlenget med tre år fra juni 2014, og kontraktsverdien er ca. $179 mill. Riggen arbeider offshore Brasil.

Natural Environment Research Council (NERC) har erklært sin første opsjon for ett års forlengelse av bareboat certepartiet av RRS Ernest Shackleton med oppstart i august 2014. Fartøyet har vært på charter til selskapet siden 1999, og NERC har ytterligere 4x1-års opsjoner.

SeaBird Explorations Harrier Explorer er tildelt en kontrakt på ca. 110 dager i nord-vest Europa. Verdien er ca. $8 mill. med oppstart ca. 20 desember. Skipet er på 4009 GT og ble bygget ved Sterkoder i 1979.

SeaBird Exploration opplyser at kontrakten for Voyager Explorer som tidligere ble annonsert med et nasjonalt selskap i Fjerne Østen, er blitt kansellert etter en serie med utsettelser. Kontrakten hadde en estimert varighet på ca. 110 dager og oppstart skulle vært midten november. Verdien var ca. $16 mill.

Solstad Offshore har inngått ny kontrakt med Ceona for leie av konstruksjonsfartøyet Normand Pacific i ett år fast med opsjon for nok ett år. Skipet er bygget i 2010 ved Bergen Group og har GT på 9778.

Ifølge Platts mener DNB Markets at hyrene for VLGCs kan stige til $2/300.000 per dag mot slutten av 2015 og videre fremover fra dagens $37.000 med åpningen av den nye Panama kanalen. Grunnen er spread i propanprisene mellom USA og Kina. Etterspørselen for slike skip ut fra USA vil øke fra 16 skip i 2013 til 78 skip innen 2017, ifølge rapporten, og mer enn 50% av volumet skal til Nord-Asia innen samme tidsrom, opp fra dagens ca. 20%.

DNB økte sin forecast for VLGC ratene i 2013-15 til $45.000 per dag for 2014, $60.000 for 2015 og $55.000 per dag for 2016, - opp fra tidligere anslag på $37.000 i perioden 2013-16.

USAs andel av den globale LPG traden er økende, fra 12% av eksporten fra top-9 eksportører i 2012 til 21% i 2013.

Havfisk har nå undertegnet en ny avtale for salg av Jergul, og avtalen inkluderer økning i antallet kvoter. Kjøpsprisen for skip og kvoter er NOK 113,6 mill. hvorav 1,6 mill. er for fartøyet. Båten er opprinnelig bygget ved Sterkoder i 1972 og er på 585 GT.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-49 var 21.121 tonn (18.384 tonn uken før) til pris kr. 45,65 (40,17) per kg.

Da metoden for utvinning av skifergass og –olje dukket opp i nyhetene for 6-7 år siden, var det mange som ikke trodde at dette ville få særlig betydning, - og i hvert fall ikke ville influere på det globale bildet. I dag vet man bedre. Men olje- og energiministeren, og visstnok også Statoilsjefen, tror ikke at det vil finne sted LNG transport over Atlanteren østover, ifølge Finansavisen. Analysehuset Nena rister på hodet over dette, ifølge samme kilde.

De som vil, kan se hvilke globale virkninger skifer-revolusjonen allerede har hatt, og USA vil utvilsomt komme til å eksportere LNG fra terminaler på den amerikanske østkysten og Gulfen. Man ser at Japan ikke lenger ønsker å binde langsiktige gasskontrakter til oljeprisen, og det er sannsynlig at det i fremtiden vil finne sted langt mer spot befraktning av LNG skip enn det som hittil har vært tilfellet. Men som alltid: time will tell.

ConocoPhillips har søkt om gjenopptagelse av eksporten av naturgass fra Kenai, Alaska og ønsker seg en 2-års eksporttillatelse. Myndighetene ønsker visstnok en slik fornyet eksport velkommen, for det vil også bety fornyet letevirksomhet i området.

Oljeselskapene sikrer seg lisenser til å kunne eksportere olje fra USA i takt med økende tilførsel av olje i US Gulf. Siste fiskalår ble det gitt 102 slike lisenser mot 66 året før. Antallet er det høyeste siden 2006. Mesteparten av eksporten går til Canada med 99.000 fat/dag i september. Etter den tid har eksporten økt til ca. 200.000 f/d, som er høyeste på mer enn ti år. Eksporten til andre land enn Canada har vært nøye kontrollert siden 1975 (den arabiske olje embargo).

OPEC ministrenes møte i Wien resulterte i at produksjonstaket for råolje holdes fortsatt på 30 mill. fat/dag, og neste møte i denne forbindelse er satt til 11 juni 2014. Opec tror at prisen vil holde seg på min, $100 per fat.

International Energy Agency øker sitt vekstanslag for det globale oljeforbruket til 1,2 mill. fat/dag, - opp med 145.000 f/d fra forrige anslag. Grunnen er sterkere vekst i USA. IEA forventer det globale konsumet vil bli 91,2 mill. fat/dag i år og vil vokse med ytterligere 110.000 f/d i 2014.

Iran trekker tilbake sitt tilbud om finansiering på $500 mill. til Pakistan for gassrørledningsprosjektet mellom de to landene. Iran har allerede investert $2 mrd. til bygging av sin del av rørledningen. Pakistan har imidlertid problemer med å skaffe finansiering grunnet sanksjonene overfor Iran.

Kaldt vær førte til at naturgass prisen i USA nådde høyeste pris på syv måneder med $4,443 per million British thermal units. Prisen har økt med nesten 30% siden laveste nivå i november.

Data fra Kinas tollmyndigheter viser at landets import av jernmalm nådde rekord på 77,8 mill. tonn i november. Det bringer importen for 11 måneder opp i 746,9 m.t, opp med 11% fra samme periode i 2012. En av grunnene er lageroppbygging, men den høye stålproduksjonen er naturligvis også medvirkende. Foreløpige tall tilsier at produksjonen i november økte med 9% år/år.

Moody’s Investors Service anser utsiktene for stål og kull sektorene i Kina for negative for 2014. Etterspørselen for stål vil øke med beskjedne 2 til 3 prosent ettersom Kinas regjering tolererer lavere vekst i økonomien og kvitter seg med uøkonomiske produsenter. Den alvorlig overkapasiteten er den største hindringen for Kinas stålindustri.

China Iron and Steel Association anslår at stålindustriens overskudd vil øke kraftig i løpet av 2014, men sammenligningen da er med 2012 som var et meget svakt år da mange selskaper ble påført store tap.

USA rekord for korneksport. Uken som endte 14 november ga eksport av mais, soyabønner og hvete på 3,8 mill. tonn. Dette er høyeste ukesvolum på i hvert fall 14 år og kanskje noensinne? Den forrige ukesrekorden var faktisk omtrent på samme tiden i 2009 med 3,4 m. tonn. Mesteparten av eksporten i rekorduken gjaldt soyabønner med 2,5 m. tonn, og desidert største kjøper var Kina – altså i stor grad long-haul fra US Gulf. Eksporten av s/b lå på over 2 m. tonn også de to foregående ukene og var 1,8 m tonn i uken etter.

USAs eksport av korn i november steg med 40% fra samme måned i fjor. I oktober var år/år veksten på 57%, men før det var det bare negative tall i lang tid.

November ukesgjennomsnittet var 3,2 mill. tonn som gjør november 2013 til den beste måneden i hvert fall de siste 14 årene (som vi har statistikk for).

Singapores containervolum økte med 4,1% år/år i november til 2,69 mill. teu. Det bringer totalen hittil i 2013 opp i 29,8 mill. teu, eller en økning på 2,3% år/år.

Shanghai ser ut til å gjeninnta 1. plassen som verdens travleste container havn med økning på 3,8% for årets 11 første måneder til 30,9 mill. teu.

zachs@skipsrevyen.no

 (Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).