Godt siste kvartal for TTS, men svakt på helårsbasis
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det børsnoterte bergenskonsernet TTS Group ASA hadde en solid fremgang i 4. kvartal, sammenlignet med siste kvartal året før. Omsetningen landet på 734 millioner kroner, nesten 100 millioner bedre enn i samme periode i 2013.
EBITDA ble 141,8 millioner kroner i pluss, mot minus 110 millioner ett år tidligere. mot drøye
Ordreinngangen var mye svakere i siste kvartal i fjor enn i samme periode 2013, nemlig 498 milllioner mot 775 millioner. Men den totale ordrereserven ved utgangen av 4. kvartal i fjor var vel 3,6 milliarder, mot i underkant av tre milliarder. Disse tallene inneholder også 50 prosent av ordremassen fra joint ventureselskaper.
Årsaken til nedgangen i omsetningen i TTS-konsernet ligger hovedsakelig i redusert aktivitet sektorene container, tank og bulkskip, multipurpose/general cargo og offshoresegmentene. Bedret margin i alle segmenter, og særskilt innen service, bidrar til positivt resultat.
Men nå skal skuten på rett kjøl igjen etter flere år med underskudd og motgang, og bare minutter fra konkurs. Det er Pareto Securities AS i Oslo som har fått oppdraget med å løse flokene i TTS.
Oppdraget TTS-styret har gitt fonds- og finansgiganten i Oslo skal ta bit for bit av konsernet for seg for finne ut hva TTS skal utvikle seg til i fremtiden. Det skal utredes både muligheter for både oppkjøp og partnerskap med andre, ifølge en børsmelding.
Men meldingen gir ikke svar på hva som ligger i ordbruken oppkjøp,er det TTS muligheter for å kjøpe andre bedrifter i bransjen, eller er det å bli oppkjøpt av andre. Tidligere har TTS både kjøpt opp selskaper i andre land som bl.a. Tyskland og Sverige, men de har også solgt egen virksomhet til blant annet USA. Partnerskap er det mange eksempler på. I Kina er det etablert en rekke joint venture selskaper der TTS har fått med seg kinesiske selskaper og investorer, ofte på 50/50-basis. Disse selskapene har vist seg lønnsomme for TTS-systemet.
Siden tidlig i 2000 har TTS utvidet sin stilling bak bambusteppet. Kina er verdens største skipsbyggernasjon. Omsetningen i TTS sine joint ventureselskaper er nå på rundt en milliarder kroner, med en årlig vekst på mer enn 30 prosent.
TTS sin strategi for øyeblikket er å øke sin produktportefølje og sitt tjenestetilbud. Salget av større kombinerte utstyrspakker og løsninger vil forbedre effektiviteten for både verft og rederier. Derfor har TTS omorganisert sine forretningsenheter fra et produksjonsfokus til et skipstypefokus. Målet er også ved denne omorganisering å øke ordreverdien pr. skip og øke konsernets markedsposisjon både i Kina og internasjonalt.
For å posisjonere TTS Group for denne veksten er det styret har huket inn Pareto for å gjennomføre den strategiske prosessen.