Kjempekontrakt til Tranberg

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tranberg befester sin stilling som en av verdens ledende totalleverandører av elektrisk De-Ice. Selskapet opplyser å ha fått sin største enkeltkontrakt for levering av komplette systemer for å hindre oppbygging av is på skip i arktiske strøk.

Kontrakten er signert med Kawasaki i Japan som skal bygge giganten på hele 169 meter for Island Offshore i Ulsteinvik. Skipet er designet av Rolls Royce Marine i Ulsteinvik. Kontrakten innebærer ingeniørtjenester og produktleveranser for 15 millioner kroner.

Dette er den største kontrakten Tranberg noensinne har fått til ett enkelt skip. Selskapet er en av de tunge aktørene på området, og har levert slike systemer til over 50 skip over hele verden. Alt utstyret til kontrakten vil bli produsert ved Tranbergs fabrikk i Stavanger.

Tranbergs største marked foruten Norge, er Østen, med land som Kina og Singapore som de største. Komplette belysningspakker og de-ice pakker produseres i Stavanger, og leveres til det asiatiske markedet. Tranberg konkurrerer med asiatiske produsenter som er rimeligere, men som fremdeles har en lang vei å gå med hensyn til produktkvalitet.

Island Offshore i Ulsteinvik har som kjent bestilt en 169 meter lang kjempe av et offshorefartøy ved det japanske Kawasaki Heavy Industries til halvannen milliarder kroner. Skipet bygges for å kunne utføre subsea-operasjoner og topphullsboring, men kan også tilpasses til brønnsimuleringsoppdrag.

Levering av nybygget er satt til våren 2017, og blir det største fartøyet i Island Offshore sin flåte.

Det er Rolls-Royce sitt design-team i Ulsteinvik som har designet fartøyet i tett samarbeid med rederiet, og designtypen har fått kjennetegnet UT 777. “Island Navigator”, som fartøyet skal hete, blir bygd etter Mobile Offshore Unit-forskrifter, og blir derfor regnet som en flyttbar innretning.

Det skreddersydde designet er utstyrt med et karakteristisk innebygd tårn som skal sikre et trygt og behagelig arbeidsmiljø under operasjon i tøffe værmessige forhold i Nordsjøen og i nordområdene. Fartøyet er også utstyrt med høyeste klasse dynamisk posisjonering, og innehar is klasse (ICE- 1B) Winterized Basic.