Technip med Eidesvik, og Eidesvik med Faroe Petroleum
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Eidesvik Offshore forlenger kontrakten med Technip for konstruksjons/subsea-skipet MS «Viking Neptun» og inngår kontrakt med Faroe Petroleum for “Viking Prince”.
Kontrakten har oppstart i begynnelsen av april i år. MS «Viking Neptun» skal etter en vellykket 2015-sesong fortsette arbeidet for Technip. Denne kontrakten sikret arbeid for skipet utover 2016.
-Vi er meget tilfreds med den tillit Technip viser oss ved denne viktige kontrakten som går mer eller mindre i direkte kontinuasjon med den nåværende kontrakten vi har med Technip, sier adm.dir. Jan Fredrik Meling i Eidesvik Offshore i en børsmelding.
Det børsnoterte undervannentreprenørfirmaet Reach Subsea ASA i Haugesund har som et resultat av kontraktsforlengelsen med Technip på sin side inngått forlenget kontrakt med Eidesvik Offshore.
Som en del av en samarbeidsavtale utfører Reach Subsea ROV og undervannstjenester ombord på MS «Viking Neptun» også for Eidesvik Offshores nye kontrakter med Technip. Oppstart er ventet i begynnelsen av april på britisk sektor.
Ved disse kontraktene, har «Viking Neptun» sikret engasjement utover 2016, hvilket vil bidra til god utnyttelse for WROVer og offshore personell fra Reach Subsea ombord.
-Vi er stolte av å være en del av meget vellykkede operasjoner ombord på «Viking Neptun» i 2015, hvilket har resulteret i fornyet tillit og utvidede kontrakter fra sluttkunden, sier CEO i Reach Subsea, Jostein Alendal.
Eidesvik Offshore har også sikret seg en annen kontrakt. Forsyningsskipet MS «Viking Prince» har sikret seg kontrakt med Faroe Petroleum for en brønn med oppstart medio mai 2016. I tillegg er det avtalt opsjon for ytterlige en brønn for Engje. Kontrakten er estimert til 35 dager og opsjonen til ytterligere 45 dager.
MS «Viking Neptun» er på ca. 13.500 dwt og bygger ved Kleven Verft i 2015 for Viking Neptun AS. Hun er av Salt 301 design og seiler under Bahamas-flagg med Nassau som hjemmehavn.
MS «Viking Prince» er på ca. 6500 dwt og er bygget ved Kleven Verft i 2012. Hun er av VS 489 PSV-LNG design og er som denne betegnelsen viser drevet av LNG i kombinasjon med eldrift. Hun har Haugesund som hjemmehavn.
PSV’en “Viking Prince” går i oppdrag for Faroe Petroleum. Foto: Asle Strønen