Spar Shipping tredobler ordremassen i Kina
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er nå klart at Spar Shipping-gruppen i Bergen tredobler kontraktsmassen av 64.000 tonnere ved Jiangsu Hantong Ship Heavy Industries. Det skal bygges i alt seks slike ultramax bulkskip for bergensrederiet. Levering er satt til 2015 og 2016. Samlet investering beløper seg til vel 900 millioner kroner.
Opprinnelig bestilte rederiet to skip av denne typen i sommer. Nå er alle opsjonene som inngikk i den avtalen erklært.. Før helgen skrev Skipsrevyen at rederiet hadde erklært to skip, men avtalen er altså nå utvidet fra to til seks faste kontrakter. Skipene blir, som resten av Spar-flåten, NIS-registrert,
I meglerkretser antydes priser på mellom 24 og 25 millioner dollar pr. skip, altså vel 900 millioner kroner. I dag ville hvert av skipene antagelig hatt en byggepris på rundt 30 millioner dollar, så allerede før skipene er satt i fart har kontraheringen vært en svært god forretning for det skipseiende selskapet Spar Shipholding AS. Verdistigningen er på ikke mindre enn rundt 200 millioner kroner.
Det skipseiende selskapet i Spar Shipping-gruppen, Spar Shipholding AS, har i perioden fra 2005 til 2011 fått levert to serier med nybygg fra andre kinesiske verft, Chengxi og Dayang
Chengxi har levert 10 bulkere på 53.500 dwt. hver, mens Dayang Shipbuilding Co. har bygget åtte 58.000 tdw. bulkere.
Etter salg av eldre bulkskip teller flåten i dag 23 seilende skip. Rederiet satser på utleie av skipene for lengre perioder, men har måttet ta skip tilbake på grunn av manglende betalingsvilje blant enkelte befraktere som har kommet opp i økonomiske problemer som følge av shipping/finanskrisen. Det gjelder blant annet PanOcean (tidligere STX Pan Ocean) som har innleid flere skip fra Spar Shipping, og som ble tatt under rettslig konkursbeskyttelse gjennom en lokal variant av den amerikanske Chapter 11-ordningen.
Skipene som rederiet har fått tilbakelevert av flere befraktere seiler i ulike pooler hos andre rederier i påvente av at markedet blir så bra at rederiet igjen kan forsøke å finne lønnsom langsiktig beskjeftigelse. Blant annet har noen Spar Shipping-skip seilt i Torvald Klaveness-gruppens Bulkhandling. Nå seiler flere skip i pool innen Navig8-systemet i Singapore. Det er skip som var på langsiktig leie til det kinesiske Grand China Logistics, men ble tatt tilbake da kineserne stanset betalingene.
I alt seiler 16 Spar Shipping-skip innen pooler innen Navig8-systemet.