“keeping the course” – steady mot SMM 2014: Fra ventre Dr. Herbert Aly, Patrick Verhoeven, Dr. Reinhard Lüken, Dr. Max Johns og Govert Hamers. (Alle bilder: Asle Strønen)

SMM 2014 rapporterer om “fullt hus”

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Om noen uker åpner dørene til verdens kanskje viktigste maritime konferanse og utstilling – SMM 2014 som arrangeres i dagene 9. - 12. september. På en pressekonferanse tidligere i sommer redegjorde SMM-ledelsen for årets konferanseprogram samtidig som man kunne fortelle at messen forlengst er utsolgt. Prisoverrekkelsen i forbindelse med Skipsrevyen sitt Ship of the Year-arrangement finner sted i den norsk paviljongen onsdag 10. september.

Denne pressekonferansen har etablert seg som et fast innslag et lite halvår før hver SMM-messe. Den karakteriseres av et høyt faglig nivå hvor Hamburg Messe und Congress GmbH inviterer profilerte aktører i næringen til å holde foredrag både om den generelle markedsutvikling og om de temaene som messen skal fokusere på.

I år ble Bernd Aufderheide, President og CEO Hamburg Messe und Congress GmbH (smm-hamburg.com) supplert av Dr. Herbert Aly, CEO og Partner i skipsverftet Blohm + Voss og leder av SMM sitt Advissory Board; Dr. Reinhard Lüken, leder av VSM som er den tyske sammenslutningen av verft og maritime næringer (vsm.de); Govert Hamers som er styreformann i SEA Europe (seaeurope.eu), et verv nåværende leder av maritim bransje i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll, tidligere var innehaver av; Patrick Verhoeven, leder av ECSA, European Community Shipowners’ Association (ecsa.eu); samt Dr Max Johns som er adm.dir. i det tyske rederiforbundet (reederverband.de). Dermed speilet panelet de temaene som SMM 2014 skal fokusere særlig på, Finansiering, Miljø, Sikkerhet, Offshore og Rekruttering. Topp foredragsholdere vil være garantister for kvaliteten på konferansene, ble vi fortalt.

Bernd Aufderheide var tydelig på at SMM er verdensledende. – Til den 62. SMM venter vi igjen nye rekorder med mer enn 2000 utstillere, 50.000 pluss utstillere og deltakere fra 62 nasjoner, fortalte han.

Under mottoet “the leading international maritime trade fair” går startskuddet for SMM 2014 allerede mandag 8. september. Først ut er SMMs attraktive Ship Finance Forum og om ettermiddagen samles man til den høytidelige åpningsseremonien. Der kan inviterte gjester fra inn- og utland diskutere næringens muligheter og trender dagen før det offisielle konferanse- og utstillingsprogrammet dras i gang.

I et teknologidrevet marked med høyt fokus på innovasjon, er finansiering av selv svært gode prosjekter en utfordring. – Her vil konkurransedyktige finansieringsmodeller være avgjørende, understreket Reinhard Lüken. Han mente at Finance Day den 8. september vil bli en viktig arena for det internasjonale rederi- og skipsbyggingsmiljø.

Temadager

Tirsdag 9. september har fokus på “Setting the Green Course”. Da går gmec som er “the global maritime environmental congress” av stabelen. Onsdag er arena for MS&D, “the international conference on maritime security and defence hamburg”; torsdag er tid for “the SMM Offshore Dialogue”, mens fredag dedikeres som “Maritime Career Market on Recruiting Day”. I tillegg er det planlagt vel 150 workshops og symposier i løpet av den travle uken i Hamburg.

SMM legger selvsagt stor vekt på å følge internasjonale utviklingstrekk. Det er på den måten man gjør seg attraktiv i det internasjonale konferanse- og utstillingsmarkedet. Derfor står utfordringene til verdens rederi- og verftsnæringer høyt på agendaen. Og i dette resonnementet er også leverandørindustriens betydning høyt vektlagt. Dette samspillet mellom hele den maritime verdikjeden visualiseres gjennom det attraktive konferanseprogrammet og messens enorme utstillingsmasse.

Konferansene og utstillingen er langt på vei speilbilder av hverandre. Trendene diskuteres på konferansene, mens mange av de praktiske løsningene er å finne i de store utstillingshallene.

Historisk er SMM nært knyttet til “deep sea”-markedet., men nå er også Cruise og Offshore løftet høyt på agendaen. Temaer innenfor offshore utvinning, serviceskip og vindenergi blir grundig belyst.

I forbindelse med pressekonferansen fikk vi også en omvisning på det store verftsområdet til Blohm + Voss sentralt i Hamburg. Mens container- og cruiseskip hyppig frekventerer verftets fasiliteter, er det lengre mellom hver OSV-dokking. Men dette skal man gjøre noen med, ble vi fortalt. Offshore serviceskip-rederiene karakteriseres av B+V som kompetente og kravstore kunder, til like med cruisesektoren, og representerer et segment man ønsker å høste av. – Selvsagt handler det om å fylle ledig verftskapasitet, men B+V har kompetansen til å utføre service- og ombyggingsarbeider også på denne spennende tonnasjetypen, ble det poengtert.

SMM på den internasjonale arena

For våre nordiske lesere kan det være interessant å merke seg at HMC også har etablert avleggere av SMM Hamburg. Først ut er SMM India som arrangeres i dagene 2.-4. april 2015 og SMM Istanbul som avvikles i dagene 24.-25. februar 2016.

Avslutningsvis nevner vi at kort tid etter SMM 2014, i dagene 23.-26. september, arrangeres WindEnergy Hamburg – et must for alle involvert i den sektoren.