Satser på en karriere til sjøs
I august dro melbuguttene Sigve Ellingsen og Henning Lassesen Eide til Sørlandets maritime videregående skole i Kristiansand og mønstret om bord på skoleskipet MS «Sjøkurs». De to 17-åringene har ambisjonene klare, – vi skal bli kapteiner begge to. Guttene trives svært godt på skoleskipet, og aller best når de er ute på tokt.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
MS «Sjøkurs»
Skoleskipet MS «Sjøkurs» er en kjent traver langs Norges kystlinje, og er for de fleste kjent som det gamle hurtigruteskipet MS Rangvald Jarl. MS «Sjøkurs» ble overlevert rederiet Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab (NFDS) i juli 1956 som MS «Ragnvald Jarl». Skipet var byggnummer 789 ved det tyske verftet Blohm & Voss i Hamburg. Skipet seilte i hurtigruten i perioden 1956 til 1995. Etter å ha seilt for Rogaland videregående sjøaspirantskole under navnet MS «Gann», ble skipet i 2007 kjøpt av Sørlandets Seilende Skoleskibs Institution og omdøpt MS «Sjøkurs». Hun benyttes nå som skoleskip ved Sørlandets maritime videregående skole i Kristiansand.
Bor og utdanner seg om bord
Guttene har hver sin lugar og har funnet seg godt til rette om bord. Hverdagen er svært lik livet om bord i en hvilken som helst båt, og alle elevene har ulike arbeidsoppgaver til alle døgnets tider. Dagen starter med vekking klokka 06.50, og oppstilling på flaggdekket klokka 07.15. Elevene fortsetter med vasking frem til frokost klokka 08.00. Skolen starter kl. 08.30 og varer frem til kl. 16.00. Elevene har også byssevakter og brannvakter. Brannvaktene innebærer kontrollrunder rundt om på hele skipet flere ganger i løpet av natten, samt vekkerunde av de andre elevene på morgenen. Det er 60 elever fra hele landet om bord, fordelt på 51 gutter og 9 jenter, samt et befal på 20. Det meste av utdanningsprogrammet forgår om bord og er delt på både teori og praksis. Skoleskipet ligger for det meste ved skolens kai i Kongshavn like utenfor Kristiansand.
Tokt til Aberdeen
Allerede to uker etter skolestart var elever og befal klart for skoleårets første tokt. Da kastet MS «Sjøkurs» tampene og la ut over Nordsjøen til Aberdeen i Skottland. Overfarten var preget av dårlig vær og høy sjø, men guttene «sto han av» og unngikk sjøsyke. I Aberdeen ble de godt tatt i mot av John Corall som har jobbet på Fullriggeren «Sørlandet». Han er nå bystyremedlem i Aberdeen, og både elever og befal var på mottagelse i rådhuset. De besøkte også sjøfartsmuseet, og fikk en omvisning på «Normand Skarven», en supplybåt fra Solstad Offshore ASA i Skudeneshavn. I midten av september var det rekrutteringstokt. Denne gang gikk ferden innom de fleste av byene langs sørlandskysten og videre opp til Oslo. Her ble skipet og den maritime utdanningen presentert for elever ved de ulike videregående skolene. Skoleskipet var på ytterligere et utenlandstokt før elevene tok juleferie. Den første uka i desember gikk ferden i grov sjø til Århus i Danmark.
Planene klare
Sjøen og det maritime har fascinert dem begge og sparepengene ble brukt til å kjøpe båt med motor. Båtførerprøven tok de med glans for et tre år siden og etter det var fremtidens yrkesvalg bestemt. Ut på vårparten går de i gang med å søke lærlingeplasser. De vil i utgangspunktet søke på supplyskip i Nordsjøen, men de vil også forsøke både Hurtigruten og Hurtigrutens cruisebåt i Antarktis MS ”Fram”. Det er ikke noe i veien med guttenes ambisjoner, for en ting har de begge klart for seg, de skal bli kapteiner begge to.
Fakta om MS «Sjøkurs»
1956 - 1995: «Ragnvald Jarl»
1995 - 2007: «Gann»
2007 - ––––: «Sjøkurs»
Skipstype
1956 - 1995: Hurtigruteskip
1996 - ––––: Skoleskip
Bygget
1956 ved Blohm & Voss, Tyskland
Rederi
1956 - 1989: NFDS
1989 - 1995: TFDS
1995 - 2007: USKF
2007 - ––––: SSSI
Status
Skoleskip
Sjøsatt 19. april 1956
Jomfrutur 28. juli 1956
Kallesignal LAVN
Tekniske data:
Skrogmat. Stål
Lengde 81,2 m (266,4 fot)
Bredde 12,6 m (41,3 fot)
Dypgående 4,9 m (16 fot)
Toppfart 17 knop
Hovedmaskin
Tisylindret MAN dieselmotor
Ytelse 2 960 bhk
Tonnasje 2 196 (brt)
Lasteevne 659 dødvekttonn
Passasjerer 399 passasjerer
Kjøretøy 4
Mannskap 80 (2008)