Svensk bestilling på nybygg fra Kina
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Svenske Sirius Shipping har bestilt to nye tankskip fra det kinesiske verftet Avic Dingheng.
De to fartøyene som hver er på 7,999 dødvekttonn har planlagt leveranse i 2018 og er et resultat av et designsamarbeid mellom Sirius og skipsdesignerne Fartygskonstrutioner AB (FKAB).
-Utviklingen av Evolution-serien begynte i 2012 med fokus på drivstofføknomi. Med den kunnskapen Sirius har tilegnet seg siden dengang er vi nå klare til å bestille to enheter, sier administrerende direktør Jonas Backman i en pressemelding.
Claes Claeson, pressekontakt i FKAB forklarer til www.skipsrevyen.no at skipene som nå skal bygges er litt mindre enn Evolution-fartøyene de opprinnelig jobbet frem for fire år siden.
Fartøyene som nå skal bygges i Kina er 119,9 meter lange og 19,4 meter brede og bygges i isklasse 1A. Fremdriftssystemet består av en dieselmotor på 4500 kW fra Man B&W samt tre hjelpemotorer fra Mitsubishi.
Hovedmotoren skal være såkalt LNG-ready, slik at den kan konverteres til å gå på LNG. I tillegg til at alle motorene skal være ustyrt med renseutstyr som holder utslippene av NOx-gasser under to gram NOx/kWh.