Vil konkurrere med veitransporten
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Neste uke har det nyetablerte shortsea-rederiet Viasea Shipping AS sin første seiling på ruten mellom Oslofjorden og Moerdijk,Rotterdam.
Rederiet er datterselskap av ColliCare Logistics og skal ledes av Morten Pettersen og Espen Hansen. Pettersen bringer med seg 25 års erfaring fra shortsea-markedet og aktører som Samskip og Tschudi Shipping, også Hansen har 20 års erfaring innen transport, logistikk og shipping.
Pettersen forteller at de satser på B2B-markedet, og at punktlighet og forutsigbarhet er i fokus. Rutene slik de er lagt opp i dag legger opp til mer import enn eksport til Norge.
Ruten er lagt opp slik at Viaseas skip treffer skipene til samarbeidspartneren A2B i Moerdijk. A2B-skipene kommer fra de britiske havnene Immingham, Thamesport, Teesport og Blyth og kan dermed tilby transport også via Storbritannia.
Valget falt på Moerdijk som ligger mellom Rotterdam og Antwerpen fordi det ligger godt plassert for videre transport, samtidig som det er mindre travelt.
Rederiets skip "Nor Feeder",chartret fra Haugesund-baserte Arriva Shipping, forlater Moerdijk lørdag morgen, og ankommer Yilport-terminalen i Oslo tidlig mandag morgen, før ferden går videre til Moss hvor Viasea har sitt hovedkontor.
- Når vi benytter oss av helgen, og som enste aktør ankommer mandag morgen kan vi konkurrere med veitransporten. Det er egentlig trailerne, heller enn de andre rederiene vi ønsker å konkurrere med, sier Pettersen til Skipsrevyen.no.
Han utdyper at det ligger et stort potensiale i å flytte gods fra vei til sjø, også for miljøet.
Pettersen forklarer at å chartre skipet gir selskapet en større fleksibilitet, og om fremtiden bringer kjøp, chartring av flere skip eller åpning av nye ruter er opp til markedet.
Selv om "Nor Feeder", med en kapasitet på 508 TEUs sannsynligvis ikke er fullastet på sin første tur neste uke, kan Pettersen melde om stor interesse. - Det ser lovende ut, men vi har en jobb å gjøre. Det er en busy periode i markedet frem til jul.