Scana har inngått viktig avtale for leveranse av fremdriftssystemer til USA
Scana Industrier ASA har gjennom sitt datterselskap Scana Volda, inngått avtale med VT Halter Marine Inc, i Pascagoula, Mississippi, USA for leveranse av gear- og propellanlegg med fjernstyring til 8 offshore supply fartøy ("OSV").
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipene skal bygges av verftsgruppen VT Halter Marine, og utstyret skal leveres fra september 2012 til august 2013. Avtalen har en initiell verdi på 67 mill kroner. Avtalen omfatter også opsjon for leveranse av tilsvarende utstyr for inntil 24 andre fartøy. Utøves opsjonen i et slikt omfang vil det være den største avtalen noensinne for Scana Volda.
Skipene skal bygges for rederiet Hornbeck Offshore Services Inc (NYSE: HOS), og er del av et av markedets største byggeprogram for offshore fartøy. Skipsdesignet er VT Halters eget Super 320 design, som er utviklet for Hornbeck Offshore. Super 320 designet har blitt utviklet spesielt for å ta hensyn til strenge miljøkrav, og har blant annet dobbelt skrog og fremdriftsmaskineri som tilfredsstiller utslippskrav i henhold til EPA Tier3. Hornbeck Offshore eier pr i dag en flåte på 80 fartøy. De nye fartøyene skal operere i Mexicogulfen og i Sør-Amerika.
Fremdriftssystemet fra Scana er et diesel-mekanisk anlegg, med to vribare propellere som er drevet av Caterpillar hovedmotorer tilkoblet Scana reduksjonsgir. Anleggene leveres med fjernstyringssystem fra Scana.
- Scana har fra tidligere leveranser til 25 fartøy til Hornbeck Offshore, og setter stor pris på å videreføre dette langsiktige gode samarbeidet i nye prosjekter. Scanas salgs- og service kontor i Mandeville i Louisiana, vil som følge av denne avtalen styrke serviceberedskapen ved kontoret for å sikre rask og god service til Hornbeck Offshore og øvrige kunder som opererer i Mexicogulfen. I tillegg har Scana allerede styrket serviceberedskapen i Brasil, sier konsernsjef i Scana Industrier ASA, Rolf Roverud
Avtalen bekrefter Scanas posisjon som en markedsleder av propulsjonssystemer til offshorefartøy, og er et resultat av bedriftens strategi og satsing på skreddersydde fremdriftssystemer for offshore- og spesialskip.
- Scana har valgt å fokusere våre selskaper mot energirelatert virksomhet. Energimarkedet forventes sterkt de kommende årene og mange av Scanas virksomheter har et sterkt fotfeste i dette markedet. Denne fokus gjelder også for vår Propulsion-divisjon som har spesialskip til offshore-sektoren som sitt viktigste marked. Scanas ordrereserve innen forretningsområde Marine er nå økende. Tross et svakt marinemarked generelt, forventer Scana å kunne hente ytterligere ordrer de neste månedene gjennom spisset satsing mot offshoremarkedet, sier Rolf Roverud.