Potensielle oppdrag for norske verft ender opp i Asia
I Shipbuilding Norway 2012-lederen stilte vi spørsmålet om det var utenkelig at Statoil kunne ha gitt oppdraget for bygging av FSU for Heidrun feltet til et norsk skipsverft. Ordren gikk til Samsung Heavy Industries i Sør-Korea, og kontraktsprisen ble oppgitt til cirka US$230 millioner. Og kontrakten inneholdt to opsjoner.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Tidligere hadde Prosafe plassert en ordre ved Jurong i Singapore for en semi-submersible accommodation rigg til $350 millioner.
Siden, i februar, ble det opplyst at Det norske oljeselskap som operatør av Ivar Aasen feltet valgte SMOE i Singapore for en topside kontrakt til verdi cirka NOK fire milliarder. Statoil er partner i feltet. SMOE er et datterselskap av Sembcorp Marine og oppgis å ha mer enn 30 års erfaring i å bygge slike og lignende konstruksjoner. Konstruksjonsarbeidet skal starte i desember 2013, og topside skal være klar for avgang i mars 2016.
I samme måned ble Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sør-Korea tildelt kontrakt for bygging av dekk for Dagny-plattformen i Nordsjøen av Statoil med partnerne Total og Det norske. Kontrakten med verdi på cirka NOK 6,1 milliarder hadde riktignok betydelige underleveranser til Aker Solutions.
Singapore verft med imponerende ordrebøker
Økende energi etterspørsel kombinert med høye oljepriser har ført til kontraheringsvillighet fra blant andre statseide selskaper for kostbare konstruksjoner som rigger, jack-ups og flytende produksjonsenheter. Singapore verftene Keppel Corporation og SembCorp Marine har til sammen cirka 70 prosent av markedet for jack-up rigger som skal brukes i relativt grunne farvann. Verftene er også meget aktive innen semi-submersible markedet.
Når dette skrives, har Keppel nettopp vunnet en US$660 millioners kontrakt fra meksikanske Grupo R for fire jack-up rigger som skal brukes av Pemex. Pemex regnes som verdens 7. største oljeprodusent og har planer om å investere totalt $25 milliarder i inneværende år. Verftsgruppen mottok også en ordre fra Ensco for en “premium jack-up rig” basert på Keppel FELS B Class Bigfoot design til pris ca. $225 millioner.
Den store aktiviteten førte til at Keppel kunne legge frem et netto resultat for 2012 på S$2,25 milliarder, eller 15 prosent høyere enn året før etter 30 prosents økning av omsetningen. SembCorps omsetning steg med 11,8 prosent til $4,43 milliarder, men overskuddet falt med 28 prosent til S$538 millioner(*).
Ifølge analytiker hos en av Malaysias største banker, CIMB, har Keppel uttalt at selskapet konservativt håper på nye ordrer til verdi S$3 til 5 milliarder dette fiskalåret. I parentes bemerket: Det tilsvarer nesten den totale ordreverdien til norske verft i 2012.
Når det er sagt, har Singapore begynt å merke konkurransen fra Sør-Korea og Kina, – blant annet Daewoo som planlegger å entre jack-up markedet på nytt etter et langvarig fravær.
Nylig sikret kinesiske Shanghai Waigaoqiao og Rongsheng HI seg tre jack-up ordrer, to av dem for Prospector Offshore i Luxembourg til pris på cirka US$220 millioner per rigg. Kinesiske verft skal være i stand til å tilby attraktive finanspakker, og Prospector Offshore opplyser for eksempel betalingsbetingelser på 7 prosent “up front” og 93 prosent ved levering. Noen kinesiske verft har imidlertid slitt med å holde leveringsfristene.
(*) 1S$ = ca. 0,81 US$
zachs@skipsrevyen.no