14.03.2016 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rolls-Royce og Tersan Shipyard in Turkey har undertegnet avtale i forbindelse med et LNG drevet fiskefôr fartøy. Avtalen for fremdriftspakken har en verdi på $6,5 mrd. Skipet er designet av NSK Ship Design for NSK Shipping og skal arbeide for BioMar Group. Levering fra verftet settes til 2017, og fartøyet blir noe større enn rederits ‘Høydal’ som ble bygget ved Tersan i 2012. Fartøyet får lengde på 81,5 m og kapasitet på 2.700 m.tonn. Bergen C26:33 naturgass motor inngår i leveringen.
Pemex skal redusere utgiftene i budsjettet til en oljepris på $25 per fat. Det fører til at Prosafes meksikanske kunde Cotemar blir direkte berørt, noe som også får konsekvenser for Prosafe skip, først Safe Regency og senere sannsynligvis Safe Lance. Begge skipene blir så demobilisert til et passende opplagssted. Safe Britannia blir p.t. demobilisert og er ledig for oppdrag.
Oppe i dette er det positivt at Safe Scandinavia blir mobilisert for Oseberg Øst for drilling support operasjoner for Statoil.
Den 23. februar spurte vi på www.skipsrevyen.no “Kan prisen på råolje følge etter den for jernmalm?”
Foreløpig ser det ut til at svaret er JA, for Brent prisen har steget tre uker på rad til over $40 per fat – mens prisen for jernmalm også har fortsatt oppgangen til over $60 per tonn. Nå sier International Energy Agency (IEA) at oljeprisen kan ha bunnet ut og tror at non-OPEC produksjonen vil falle med 750.000 fat/dag i 2016 (forrige estimat var ned med 600.000 f/d).
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-9 var 16.087 tonn (16.627 tonn) til pris kr. 58,48 (58,54) per kg. Prisen i samme uke i fjor var 39,10.
Hvordan ødelegge markedet ytterligere? Det meldes at kinesiske rederier har bestilt totalt 30 nybygg av typen Valemax på ca. 400.000 dwt som selvsagt skal bygges i Kina og ved 6 forskjellig verft. De skal sannsynligvis inn på Brasil – Kina traden. Det snakkes om pris per skip på ca. $85 mill. M.a.o. minst $30 mill. lavere enn da den første store serien av disse Vale skipene ble bygget der prisene ble oppgitt til mellom $115 og $140 mill. Nybyggene skal leveres i 2018 (alle?).
Fallet i oljeprisen har ført til at antallet rigger i arbeid i USA for olje og gass har falt til laveste tall noen gang (mer enn 75 år tilbake i tid) ifølge Baker Hughes. Dette skjer etter en meget ekspansiv 5-års periode (hurtigste ekspansjonen i den amerikanske historien). Rigger i arbeid er nå på 480 – tidligere ‘low’ var i april 1999 med 488.
Noen skiferprodusenter i USA har allerede dekket seg til de nå noe høyere oljeprisene. Det meldes også om at prisløftet nylig fører til vanskeligheter med å få produsentene til å fryse produksjonsnivået.
Ifølge National Iranian Oil (NIOC) ventes Irans eksport av råolje stige til 1,65 mill. fat/dag i mars, mot 1,5 mfd i februar. Selskapet håper å skipe 0,3 mfd til Europa i denne måneden etter å ha gjort kontrakter med franske og spanske raffinerier. Under sanksjonene som startet i 2011 falt Irans eksport til ca. 1 mfd.
Verdien av Kinas eksport falt med 25% år / år i februar til $126 mrd. Man må ta i betraktning at nyttårsfeiringen fant sted i februar i år, men nedgangen for januar og februar sammen var likevel på 18% fra samme periode i fjor.
Kinas import av jernmalm økte med 8% år/år i februar til 73,6 mill. tonn. For årets to første måneder var økningen på 6% fra samme periode i 2015. Kinas import av kull falt med 11% år/år i februar, og landets eksport av stålprodukter falt med 1% i denne 2-måneders perioden.
Verdens tredje største container shipping selskap, franske CMA CGM, forventer at selskapets volum vil vokse mer enn markedet i 2016 – samme som i 2015 – en vekst som har motvirket reduksjonen i fraktratene. CMA CGM er i ferd med å erverve Singapores Neptune Orient Lines (NOL) for $2,4 mrd. Rederiets volumvekst er understøttet av samarbeidet med China Shipping Group og United Arab Shipping Co.
Containers. Hittil i år har spot fraktratene på Shanghai-Nord-Europa ruten vært på $490 per teu i gjennomsnitt – mot $620 per teu i gjennomsnitt for hele 2015, ifølge SCFI data (Shanghai Containerized Freight Index).
7,2% av containerskip flåten lå uvirksom ved slutten av februar. Dette er høyeste tallet på nær seks år.
I forbindelse med den sedvanlige ‘coin ceremony’ for MSC Meraviglia i Saint-Nazaire bekreftet rederiet MSC Cruises opsjonene for bygging av ytterligere to skip i Meraviglia klassen. Prisen rapporteres til ca. Euro 800 mill. per skip. Levering er for november 2019 og april 2020 fra STX France.
Petrobras sagaen fortsetter. I juni i fjor ble en av Brasils mest velrenommerte forretningsmenn tatt inn til avhør ifm Petrobras skandalen. Nå er Marcelo Odebrecht blitt dømt til 19 år i fengsel for korrupsjon, hvitvasking av penger og medlemsskap en kriminell organisasjon. Dommen førte til at selv valutakursen ble påvirket. Odebrechts fall kan påskynde prosessen med utskifting av dagens regjering siden han var en viktig donor til mektige Workers’ party. Odebrecht gruppen har vært en av de ledende konglomeratene i Latin Amerika.
For bare noen få år siden ville en slik dom vært helt utenkelig. Odebrecht Group ble dannet av Odebrechts bestefar i 1944 og har lenge vært en viktig del av Brasils økonomi og integrert i landets utenrikspolitikk.
Brasils økonomi falt med 5,9% år/år i 4. kvartal 2015 og med 3,8% for hele 2015, den verste performance siden 1990.
En rapport forteller at Petrobras vil ha problemer selv med en oljepris på $70 per fat, men selskapets produktivitet har forbedret seg, noe som er negativt for offshore rederiene idet behovene er blitt mindre enn man trodde for bare noen få år siden. Selskapets aksjeverdi har falt med 90% fra toppen.
zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).