Alt er blitt større siden sist, gjelder det markedene også?
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det var Per Olaf Brett, viseadm.dir. Ulstein Internasjonal, som med fynd og klem holdt årets deltakere på Verftskonferansen best i ånde. Han konsentrerte seg om markedsutsiktene for offshore-skip og subsea.
– Alt er blitt større siden sist, fastslo han med bravur. – Antall deltakere, arenaen og, ja, selv skipene vokser. Men markedet, blir det større? spurte Brett retorisk.
Det som preger markedet er uro og usikkerhet, godt understøttet av media som ene dagen dømmer markedet nord og ned og den neste lar treet vokse inn i himmelen. Med en teatralsk gest kastet han et knippe aviser over bord, Brett la heller vekt på fakta:
De neste 2-3 årene blir vanskelige på hjemmemarkedet. – Vi må se ut, som Kjersti Kleven tidligere sa, så er mange av den siste tidens nykontraheringer gjort ”utenfra”.
– Men vil det snu til det bedre her hjemme?
– Jada, jada, men ikke til gamle høyder på lenge, svarte Ulstein-lederen. – Det blir fortsatt forretninger å gjøre, men ikke på samme måte som tidligere.
Han advarte også mot den stadig økende proteksjonismen som brer om seg. Det er ca. 50 prosent overkapasitet i skipsbyggingsindustrien world wide, så mer politikk er å vente. Det positive er selvsagt at det holder prisen på skipene nede, men downside’ene er mange.
Videre gjorde Brett et poeng av at tyngdepunktet for offshore flyttes mot ekvator og bort fra våre nære farvann. – Rederiene er flinke til å følge etter, og kanskje dyktigere til det enn resten av bransjen, mente han. Og i motsetning til dommedagsprofetiene var Brett klar på at ”Dette stopper ikke opp!”. – Våre analyser viser gode veksttakter for næringen, understreket Per Olaf Brett. Han minnet om at vi står foran store investeringer både nasjonalt og internasjonalt. Selvsagt har dette positiv betydning for dere som er her i salen.
Hvor havner OSV-nybyggene?
– Er det grunn til stor bekymring, spurte Brett uten å vente på reaksjon fra salen. Han gav selv et rimelig positivt svar. Historisk hadde Norge et 80/20-grep på verdens bygging av offshore skip. Status nå nærmer seg 20/80, uten at det bekymret han nevneverdig. – Denne utviklingen er fakta, poengterte han. Fremtidig byggetakt vil være rundt 200 enheter årlig. – Vår nasjonale oppgave er å ta hånd om 10 til 15 prosent av disse enhetene. Da er beskjeftigelsen på plan i forhold til kapasitet og på et nivå Norge bør være komfortabel med, avsluttet Per Olaf Brett.
Flere artikler fra Verftskonferansen kommer i neste utgave av Skipsrevyen.
[gallery ids="13928,13930,13931,13932,13933,13934,13935,13936,13937,13938,13941,13942,13943"]