Finansiell restrukturering
Skipsrevyen har ved flere anledninger omtalt radarsystemene fra Sea-Hawk Navigation AS i Bergen. Selskapet tilbyr radarsensorer- og systemer med patentert teknologi som gir ytelser langt over internasjonalt gjeldende kravspesifikasjoner. Men salget har ikke vært tilfredsstillende, noe som også har gjenspeilet seg i røde tall på bunnlinjen. Nå har imidlertid en rekke investorer kommet inn på eiersiden, og sørget for å gi Sea-Hawk Navigation positive fremtidsutsikter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I november fortalte Sea-Hawk Navigation til Skipsrevyen at en finansiell restrukturering av selskapet var sikret etter at fem investorer hadde gått inn på eiersiden. Disse var GC Rieber AS, Sparebanken Vest, Bergen Kommunale Pensjonskasse, Verdipapirfondet Holberg Norge AS og Sarsia Seed AS.
CEO i Sea-Hawk, Per-Arne Isaksen, forklarer at med nytt eierskap kan selskapet nå ta skrittet fra å være en researchbedrift til å satse kommersielt gjennom et større produksjons- og markedsføringsapparat. Sea-Hawk har allerede knyttet til seg lokal produksjonskapasitet, og kommer i perioden fremover til å satse bredt i markedet.
Utfordringer
For tre år siden, etter at det kommersielle salget av radarsystemene først hadde kommet i gang, skrev Skipsrevyen at et industrieventyr var i ferd med å åpne seg opp. Den gangen hadde salget svært lite omfang, men for rundt 1,5 år siden hadde radaren for alvor bevist sin ytelse, og salget kunne intensiveres. Til tross for radarens kapasitet, lot suksessen imidlertid vente på seg. Selvforsterkende faktorer medvirket til dette. For det første var det en diskrepans mellom kravspesifikasjonene fra rådgivende organer som “The International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities” (IALA) og ytelsen på radaren fra Sea-Hawk. Det viste seg i flere sammenhenger at aktører som hadde hatt nytte av en toppspesifisert radar, endte opp med et system som bare oppfylte kravspesifikasjonene.
Da salget ikke reflekterte utgiftsnivået, ble det etter hvert mange røde tall. Isaksen forteller at i et krevende marked med en knallhard forretningskultur, og der røde tall fortsatte å dukke opp på bunnlinjene, var det vanskelig å få salgskurvene til å peke oppover. For mange aktører ble det for risikabelt å handle radarsystemer fra et selskap med betydelige økonomiske utfordringer.
Nye muligheter
I november tok Skipsrevyen på ny turen til Sea-Hawk for en samtale med Per-Arne Isaksen, og en demonstrasjon av radarsystemet. Optimismen er stor i Sea-Hawk, for gjennom den finansielle restruktureringen av selskapet, sikres både selskapet, produktet og, ikke minst, kundene. Nye markeder åpner seg også i det stadig flere krevende offshoreoperasjoner gjennomføres, arktiske områder får økende oppmerksomhet, samt at oljevernberedskap har fått stor oppmerksomhet etter ulykker som i Mexico-gulfen. Under slike krevende forhold, i alt slags vær, har radarsystemet fra Sea-Hawk vist seg svært kapabelt. Både olje- og isflak detekteres, nesten i real time.
Finansdirektør ved GC Rieber AS, Pål Selvik, forteller til Skipsrevyen at han har stor tro på Sea-Hawk samtidig som han også er svært positiv til den nye eiergrupperingen. Selvik ser for seg flere potensielle markeder, og trekker frem oljevirksomheten med deteksjon og sikkerhet på feltet, seismikkoperasjoner med sikkerhet i tilknytning til slepet, samt sikkerhetsmarkedet. Sistnevnte er svært aktuelt i forbindelse med en stadig økende pirattrussel utenfor Somalia.
Selvik håper også det er mulig å bygge opp en kostnadseffektiv og lokal produksjon av radarsystemene.
I følge Per-Arne Isaksen er Sea-Hawk allerede i dialog med store internasjonale oljeselskaper som Gazprom, Petrobras og Statoil. Dermed ligger forholdene nå til rette for god vekst.