ROV-operatøren satser på fjernstyring fra land
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Vi har merket oljenedturen godt. Blant annet har arbeidsstyrken i Norge gått ned fra 1700 til 1000, mens den på verdensbasis var oppe i 12000, men nå er nede i 9500. I tillegg er marginer og konkurransen i markedet mye tøffere. Vi har gjort en mengde grep, sier ROV operasjonsleder i Oceaneering Arve Iversen til Skipsrevyen.
Ifølge Iversen kommer over 80 prosent av bedriftens globale omsetning fra oljebransjen, mens resten er fra militærindustri, underholdning, materialhåndtering, romfart, vitenskap og fornybar energi.
Han erkjenner at det er Remotely Operated Vehicles (ROV), Oceaneering er mest kjent for i bransjen. For oss er ROV tjenestene en stor del av vår virksomhet, sier han og tilføyer at firmaet har rundt 350 ROV-piloter i arbeid i Norge.
- Vi utvikler produkter og tjenester til bruk gjennom hele livssyklusen til et offshore oljefelt, fra planlegging til nedleggelse. Vi eier og driver verdens største flåte av ROV’er, og med våre globale datatjenester leverer vi kraftige og effektive verktøy som gjør det mulig å levere øyeblikkelig kommunikasjon og data til en hvilken som helst enhet over hele verden. Vi er ledende på vedlikeholdsplanlegging både offshore og på landanlegg, og vi er sakkyndig virksomhet for inspeksjon, tredjepart verifikasjon og sertifisering av alle typer kraner og løfteutstyr on- og offshore. I tillegg designer og produserer vi subsea-kabler (umbilicals) og undervanns-maskinvare og verktøy, opplyser Iversen.
Nedbemanning og nysatsing
Det har vært noen harde år i bransjen. Tjenesteaktiviteten er ifølge Iversen så godt som halvert de siste årene. Som forventet har aktiviteten tatt seg litt opp igjen i sommer, men vinter og “lavsesong” står for tur.
- Aktiviteten offshore reduseres vinterstid, spesielt ved fartøy-operasjoner. De planlegges gjennomført sommerstid da det gir minst risiko for utsettelser og forsinkelser grunnet uvær, sier Iversen. Operasjonslederen forteller videre at Oceaneering har, i likhet med mange andre selskaper, gjennomgått omorganiseringer og redusert bemanningen i denne fasen.
- Vi har slått sammen produktlinjer og blitt mer effektive i måten vi jobber på. Samtidig har vi fokusert og satset tungt på ny teknologi, som f.eks utvikling av batteridrevet ROV og fjernstyring av offshoreoperasjoner fra land. Vår verktøyavdeling har i tillegg utviklet mange smarte løsninger, hvor ROV og tilhørende crew med tilpasset verktøy, kan utføre jobber effektivt under vann, hvor man tidligere måtte mobilisere både tungt topside utstyr og egne spesialister til å utføre jobbene.
- Vi jobber også med en ROV som permanent skal settes ned på havbunnen i lengre perioder. ROV-en vil styres fra land ved kommunikasjon, data- og bildeoverføring via 4G mobilnett. I sommer gjorde vi en test i 3 uker på Troll-feltet, da på et batteridrevet ROV-system (E-ROV konsept) som vi har utviklet for Statoil. Neste steg blir utvikling av tilhørende ladestasjon som skal stå permanent på havbunnen, slik at ROV’en kan lade opp batteriene uten at den trenger rig eller båt for å få tilført nødvendig energi mellom hver operasjon.
- Fjernstyring fra land vil ha enorm fokus fremover. Når man kan redusere både utstyr og antall personer man sender offshore, vil man få redusert logistikk både for rig, båt, fly og helikopter, noe som gir bedre sikkerhet for de involverte, sparer utslipp til miljø og reduserer kostnader, sier Iversen.
Spesialutdannede ROV-piloter
Det kreves egen utdanning for å bli ROV-pilot. Det vil si at de som klargjør, vedlikeholder og styrer ROV’ene er teknikerpiloter, oftest med automasjonsbakgrunn, opplyser Iversen.
- Selv om fjernstyring fra land er fremtiden, påpeker Iversen at det er noen operasjoner som fjernstyring egner seg for, andre ikke. Man vil alltid trenge folk til å mobilisere og demobilisere utstyret både til rig og båt. Alle borerigger har minst en ROV ombord, og her må det kunne foretas inspeksjon og vedlikehold, bytte verktøy iht. operasjonen som pågår. For slike operasjoner, hvor hele crewet (både dag- og nattskift) før har måttet sittet offshore, kan man nå plassere deler av personellet på land.
- Fjernstyring fra vårt landbaserte operasjonssenter har vært i drift i litt over ett år, og vi har allerede tredoblet størrelsen pga responsen fra markedet. Bare fremtiden kan gi svar på hvor dette tar oss, avslutter Iversen.