Nedgang i nybygginvesteringene
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
De totale globale investeringene i nye skipskontrakter falt med 24% i 2014 – til ca. $96,3 milliarder. Det er Clarkson Research som kommer med disse opplysningene i sin årlige gjennomgang av nybyggkontraktene. Ordrene kommer fra rederier i 56 land.
Det kan umiddelbart synes overraskende at det er USA som nå troner på nasjonstoppen – riktignok sammen med Hellas og Kina. De tre står til sammen for 36% av den globale investeringsverdien med ca. $11,5 milliarder på hver av dem.
Og USA er langt foran de andre hvis man tar gjennomsnittlig kontraktsverdi per investeringsnasjon med $131 millioner – mot for eksempel Kinas $44 millioner. Forklaringen på dette er at en stor del av de amerikanske ordrene er for cruiseskip. Og hvem skal bygge disse “high-value” skipene? Svaret er ikke Asia, men stort sett Europa (Tyskland, Italia, Frankrike og Finland).
Hellas brukte 25% mindre på nye skipskontrakter enn året før, og for første gang siden 2009 stod tanksektoren for den største andelen av de greske rederienes bestillinger målt i verdi, etterfulgt av gassektoren.
For Kinas vedkommende var investeringsviljen langt større i første halvpart av 2014. Den svake avslutningen på året førte til at investeringene falt med 20% år/år for hele året.
De kinesiske rederiene satser fortsatt mest på bulk carrier sektoren som stod for 40% av de nye ordrene. Men det ble også satset på gass sektoren, og spesielt LPG carriers, med estimert ca. $2,1 milliarder.
Norges stilling
Etter de tre store rederinasjonene fulgte Japan, Singapore og Norge – i denne rekkefølgen. Japanske rederiers aktivitet falt med 2% (målt i verdi), men også her økte investeringene i gasskip, faktisk med hele 177% fra 2013, og her dominerer LNG sektoren. Singapore rederier er aktive innen offshore sektoren, men investeringene var 5% lavere enn året før.
Norske selskapers investeringslyst var tydelig svekket i fjor med nedgang på 50% år/år – et speilbilde av utviklingen innen offshore, opplyser Clarkson.
USA er allerede nevnt med høy gjennomsnittskontraktsverdi, men Russland ligger faktisk enda et hakk over med ca. $178 millioner. Det er første gang at Russland er blant Top-ten, og grunnen er to svære isbrytere. Til sammenligning er tilsvarende verdi for “hi-tech” landet Norge $63 millioner per enhet.
Det er forøvrig interessant å se at italienske rederier har gjennomsnittsverdi på $105 millioner per enhet – og igjen er det cruiseskipene som trekker opp tallet.
zachs@skipsrevyen.no