Rolls-Royce leverer design og utstyr til tråler for Ramoen
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipsverftet Armon i Gijón, Spania har inngått kontrakt for bygging av ny tråler for fiskeriselskapet Ramoen. Fartøyet er av Rolls-Royce design, type NVC 372, og kontraktsverdien for Rolls-Royce er 65 mill NOK.
Tråleren blir bygget og utrustet for tradisjonelt fiske etter hvitfisk samt reker, og vil bli utstyrt med både bunn og pelagisk trål.
– Dette er det andre designet av NVC-typen vi leverer til Ramoen. Vi er svært fornøyde både med denne kontrakten og setter pris på det langvarige og gode samarbeidet vi har hatt med rederiet, sier Monrad Hide, leder for fiske- og spesialfartøy i Rolls-Royce.
For å oppnå best mulig driftsøkonomi og en miljøvennlig profil, blir fartøyet utstyrt med hybrid framdriftssystem basert på fullskala malinger på eksisterende, seilende skip.
Rolls-Royce leverer design samt skipets hovedutstyr, inkludert mange av de nyeste produktene fra Rolls-Royce som for eksempel HSG (Hybrid Shaft Generator), Promas rorsystem og Bergen dieselmotor B33:45.
Den 75 meter lange tråleren representerer et nytt nivå når det gjelder fleksibilitet og effektivitet i alle driftsfasene. Den nye Bergen B33:45 dieselmotoren sammen med Promas integrert ror- og propellsystem gir det mest effektive framdriftssystemet som er i markedet. Rolls-Roycei skal også levere hydraulisk drevne lavtrykks trålvinsjer.
Driftsøkonomi, miljø, komfort, sikkerhet og sjøegenskaper er viktige designparametere.
Fartøyet har en lastekapasitet på 1,200 m3, 450 m3 melrom og en frysekapasitet på 90 tonn i døgnet. Lasterommene er arrangerte for pallelast.