Nye ordrer for 6,7 milliarder kroner til norske verft
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Norske skipsverft har i årets første kvartal sikret seg nye oppdrag til en verdi på ca. 6,7 milliarder kroner. Ordreinngangen omfatter 17 skip. Det er offshorerettet tonnasje som dominerer. Hele 15 av skipene, til en verdi av rundt 6,4 milliarder kroner er ankerhåndteringsskip, PSVer og subseafartøyer. De to øvrige er LNG-drevne ferger til en totalverdi på 260 millioner kroner.
Dette viser tall fra salgs- og markedsorganisasjonen Norske Skipsverft i Bergen og beregninger Skipsrevyen har foretatt.
Administrerende direktør Birger Skår i Norske Skipsverft sier seg rimelig fornøyd med ordreinngangen så langt i år, som han karakteriserer som noe midt på treet når han ser kontraktsmassen de siste årene i snitt.
– Det er positivt er at det i løpet av de første fire månedene er kommet en del mindre ordrer. Det gjør at også de mellomstore og små verftene kan konkurrere om bestillingene. Det som kjennetegner de siste årenes kontraheringer er at skipene stadig blir større og mer avanserte og dermed i en klasse hvor de små og mellomstore verftene ikke har muligheter til å konkurrere om oppdragene. Dermed blir de gode tidene nokså skjevt fordelt på verfts-Norge. Noen mindre verft sliter, mens de store har rikelig å gjøre, sier Birger Skår.
Han viser til at snittverdien til kontraktene i ordreboken ved utgangen av 2013 var på 541 millioner kroner, mens de nye ordre som kom inn i 2013 hadde en snittverdi på 661 millioner kroner. I alt ble det inngått kontrakter for 29 fartøyer til en verdi på 19,2 milliarder i fjor. Den samlede ordrebok var på 70 enheter til en verdi av 37 milliarder kroner ved utløpet av 2013. I så måte gir første kvartal i år grunn til optimisme. Skulle nykontraheringene utover året holde seg i samme spor betyr det at 2014 blir vesentlig bedre enn 2013 var, mener Skår. Men om det går slik er vanskelig å spå om uten krystallkule.
Det er fremdeles offshoretonnasjen som dominerer. Basert på kontraktsverdiene var 93 prosent av inngåtte ordrer i 2013 offshoreskip. Birger Skår håper at fiskebåtrederne skal begynne å røre på seg og plassere ordrer ved norske verft. I 2012 ble det inngått kontrakter for bygging av åtte fiskefartøyer i Norge. I 2013 kun ett og inntil nå i år ingen.
– Dette er alarmerende og gir grunn til alvorlig bekymring, fastslår Skår.
Heller ikke er det spesielt hyggelig å se at norske verft opplever en sterk priskonkurranse fra utenlandske verft på skip som tradisjonelt er blitt bygget i Norge. Polske og tyrkiske verft har kastet seg inn i konkurransen om slike oppdrag. Det gjelder spesielt fiskefartøyer og ferger.
Også på reparasjonsmarkedet taper norske verft. Mange norske oppdrag har gått til utlandet, ikke minst til Danmark, Sverige og Polen. Skår karakteriserer prispresset som hardt og konkurransen som beinhard.
Som følge av blant annet dette blir det stadig flere norske verft blant de små og mellomstore som mangler oppdrag, og dette gir grunn til bekymring. Birger Skår undrer seg på hva som ville ha skjedd uten oppdragene i markedet for offshoreskip. Han ser en viss tendens til at en del rederier bygger offshoreskipene i utlandet. Det bygges nå slike skip for norsk regning blant annet både i Kina, Japan og Vietnam.
Av ordre norske verft sikret seg i første kvartal stakk Ulstein Verft av med fire til en antatt verdi av 1,1 milliarder kroner. I antall skip inntok Ulstein førsteplass, men i verdi sto Vard Langsten øverst på pallen med ordre på ett skip, nemlig et stort og avansert subsea/konstruksjonsskip til anslagsvis 1,5 milliarder etter det Skipsrevyen har grunn til å tro. Simek AS i Flekkefjord sikret seg i første kvartal tre ordrer til en verdi av 780 millioner kroner. Kleven fikk to ordrer til ca. 750 millioner.
Vard Brattvåg fikk ett byggeoppdrag til en verdi av rundt 725 millioner kroner.
Et annet Vard-verft, nemlig Brevik sikret seg to ordrer til en verdi av 600 millioner kroner. NorYards (tidligere Bergen Group) fikk et oppdrag, et offshoreskip for NFDS Offshore 2 AS i Trondheim til en verdi på 650 millioner kroner. Havyard fikk en ny ordre for 350 millioner kroner.
Fiskerstrand Verft skal bygge to ferger for 260 millioner kroner med skrog fra Tyrkia. Samtlige skrog til fartøyene som ble bestilt i 1. kvartal skal bygges i utlandet, seks i Polen, fire i Tyrkia, fire i Romania og ett i Kina. For to av skrogene er byggeland ikke kjent.
Januar var den absolutt beste måneden for verftene. Da ble det plassert ordrer for 3,055 milliarder kroner, altså nesten halvparten av samlet ordreinngang i 1. kvartal.