Norske offshore rederier som kontrollerer mer enn 70 % av den totale offshore flåten har valgt NAVTOR som leverandør
NAVTOR, som ble etablert i Egersund i 2010 kan konstatere at selskapet har posisjonert seg som en ledende leverandør av brukervennlige digitale navigasjons løsninger og kan i dag annonsere et betydelig gjennombrudd i det norske offshore segmentet. Rederier som kontrollerer over 70 % av offshoreflåten har inngått avtale med NAVTOR om levering og oppdaterings tjenester av elektroniske sjøkart, ENC (Electronic Navigational Charts).
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Dette innebærer at NAVTOR er den foretrukne leverandør av digitale navigasjons tjenester for en av Norges mest betydelige maritime virksomheter*.
NAVTOR har skaffet seg denne posisjonen kun 2 år etter lanseringen av den innovative ENC servicen som er kompatibel med alle ECDIS typer på markedet. De elektroniske sjøkartene blir distribuert på en USB basert NavStick som inneholder kart og lisenser for hele verden. Navigatøren kan derfor enkelt og greit installere hele kartdata basen på kartmaskinen (ECDIS) og benytte NavStick fortløpende til å laste ned og synkronisere kart oppdateringer på skipets ECDIS og dermed innfri IMO (International Maritime Organization) sitt krav om lovlig seilas.
Som et resultat av at NAVTOR har utviklet denne enkle og brukervennlige ENC tjenesten som reduserer navigatørens administrative oppgaver i motsetning til de konvensjonelle løsningene, har ledende offshore rederier så som Simon Møkster Shipping, Island Offshore, Troms Offshore, Havila Shipping and Siem Offshore valgt NAVTOR som ENC leverandør.
«Vårt mål har vært og vil alltid være å forenkle og forbedre digital navigasjon, eller e-navigation som er det internasjonale begrepet,» forteller salgs- og marketingsjef Børge Hetland. «Ved å redusere den administrative arbeidsmengden for navigatørene, gir vi dem mer tid til å utføre sin hovedoppgave; nemlig navigering. Ved å forbedre brukervennligheten av elektronisk navigering medfører det økt effektivitet som igjen resulterer i tryggere og sikrere seilas. Det har norske rederier som opererer i noen av verdens mest krevende farvann oppdaget og gitt klart uttrykk for at de verdsetter at NAVTOR har satt fokus på nettopp forenkling og brukertilpasning.»
Hetland sier videre at NAVTOR ENC Service har blitt veldig positivt mottatt i markedet da vi tilbyr både fast kartabonnement (Standard Subscription) for skip i linjefart og en fleksibel løsning (Pay As You Sail) for fartøyer som ikke har et fast seilingsmønster.
«NAVTOR lanserte den første DNV godkjente Pay As You Sail (PAYS) kart tjenesten og det er et eksempel på at vi er orientert mot brukerne og finner løsninger som markedet etterspør. Ved å få kartdekning om bord for hele skipets fartsområde og fritt kunne planlegge seilaser uten å betale før en har startet seilasen, er en ettertraktet løsning blant offshore rederier.»
Som et resultat av suksessen i offshoremarkedet, ser NAVTOR nå store muligheter til å styrke posisjonen som ledende leverandør av ENC i andre brukersegmenter. Som en følge av at IMO (International Maritime Organisation) har innført et påbud om bruk av ECDIS må over 25.000 skip ta i bruk elektroniske kart og påbudet skal fases inn mot 2018. Neste år er det obligatorisk for alle passasjerskip over 500 GT å bruke ENC som den primære navigasjonskilden og Navtor har allerede signert kontrakt med de nye Fjordline cruiseferjene og Hurtigruten i hjemmemarkedet samt internasjonale cruise rederier som Crystal Cruises and RCL Cruises Ltd.
«Offshore er et krevende marked med konstant fokus på kvalitet og strenge krav til leverandører, så vi føler at vi er godt posisjonert til å innta nye segmenter.» konkluderer Hetland. «Ved å utvikle og bygge videre på gode teknologiske løsninger kan vi nå tilby markedet en digital navigasjons løsning som den moderne navigatør etterspør. Dette gjør at ECDIS mandatet blir lett å implementere uavhengig hvilken fartøy type det gjelder»