Enighet om tilpasset sikkerhetssystem for lasteskip
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Sikkerhetssystem for lasteskip under 500 bruttotonn bør være så enkelt og praktisk anvendelig som mulig, er Sjøfartsdirektoratet og bransjen enige om.
Sjøfartsdirektoratet møtte tidligere i juni Fraktefartøyenes Rederiforening i Bergen for å snakke om innholdet i det kommende regelverket om sikkerhetsstyringssystem. Regelverket skal blant annet gi utfyllende regler til sikkerhetsstyringssystem for lasteskip med en bruttotonnasje under 500.
Det er bred enighet om at sikkerhetssystemet bør være så enkelt og praktisk anvendelig som mulig, at det er viktig at de som er om bord føler eierskap til systemet, og at systemet må tilpasses driften på det enkelte fartøy. Sjøfartsdirektoratet har tidligere hatt møter med næringen på dialogmøtet i Haugesund 2. oktober 2015 og Møtet med Norges Fiskarlag og Norges Kystfiskerlag i Trondheim tidligere i år.
Det har vært krav om sikkerhetsstyringssystem fra skipssikkerhetslovens ikrafttredelse i 2007. Det har i tidsrommet siden innførelsen vist seg at det er behov for utfyllende regler som gjør det enklere for rederiene å etablere og drifte et sikkerhetsstyringssystem om bord.
På møtet ble de utfyllende bestemmelsene diskutert og Sjøfartsdirektoratet fikk flere gode innspill før forslaget skal ut på en alminnelig høring. De utfyllende bestemmelsene vil bli generelle, og ha en relativt kortfattet form. Det var enighet om at det vil være behov for ytterliggere beskrivelser gitt i veiledere, som eksemplifiserer og trekker frem god praksis til etterfølgelse på aktuelle områder. Disse skal utvikles i et samarbeid med organisasjonene og næringen for øvrig.
Etter planen vil forslaget bli sendt på høring i løpet av sommeren, med fastsettelse på høsten og ikrafttredelse fra nyttår.