Så snudde det for hardt pressede Misje Bulk
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Første halvår 2015 ble det beste for Bergensrederiet Misje Bulk AS siden 2007. Markedet bedret seg og rederiet begynte å tjene penger igjen, nok til å overholde avtalen med Sparebanken Vest som de siste årene har holdt bergensrederiet flytende. I 2014 så det helt annerledes ut. Mørke skyer over alt.
I første halvår ble det driftsoverskudd på vel 6,1 millioner kroner, mot underskudd på 1,6 første halvår 2014. Resultat før skattekostnad endte pluss vel 5,1. millioner, mot minus 6,6 millioner, viser tall for første halvår i år. Skipenes inntjening ligger bortimot 50 prosent bedre an sammenlignet med nivået etter finanskrisen i 2009.
Men slik så det ikke ut i helårsregnskapet for 2014 som nå er offentlig.
Slik så 2014 ut
I fjor fikk rederiet nemlig et udekket tap på knappe 14,5 millioner kroner. Det var mindre dårlig enn resultat for 2013 da tilsvarende tap var på 22,7 millioner kroner. Den langsiktige gjelden til kreditorene økte i fjor fra 207,6 til 217,1 millioner kroner. Den kortsiktige gjelden til kredittinstitusjoner var ved årsskiftet knappe 20,7 millioner, omtrent som året før. Total kortsiktig gjeld beløp seg til 37,2 millioner, mot 36,6 året før.
Rederiets fraktinntekter i fjor landet på 166,4 millioner, mot 153 i 2013. Driftsresultatet bedret seg fra minus 9,2 til minus 2,7 millioner. Ordinært resultat før skattekostnad ble minus 19,8 millioner, mot 31,3 millioner i 2013.
Rederiet hadde ved årsskiftet totalt et oppsamlet udekket tap på nær 66,8 millioner kroner. Det ga en negativ egenkapital på vel 1,9 millioner kroner. Ved utgangen av 2013 var egenkapitalen positiv på 12,6 millioner kroner. Med andre ord er hele aksjekapitalen på vel 58 millioner kroner og annen innskutt egenkapital på seks millioner kroner tapt i løpet av 2014. At den bokførte egenkapitalen er tapt skyldes hovedsakelig det svake markedet gjennom de siste seks årene og, ikke minst, at rederiet har hatt en disagio på 20 millioner kroner som følge av en svekket krone. Men i løpet av første kvartal 2015 har selskapet en agiogevinst på 4,4 millioner kroner som direkte bedrer egenkapital situasjonen. Nå er den ytterligere bedret.
Rederiet eide ved årsskiftet 10 bulkskip i størrelsen 4.200 dwt hver. Skipene seiler langs norskekysten, i Baltikum og ellers i Europa. Skipene opereres kommersielt av Strand Shipping AS i Mo i Rana. Misje Rederi AS i Bergen har ansvar for den tekniske og bemanningsmessige driften av skipene gjennom en forretningsføreravtale mellom Misje Bulk AS og Misje Rederi AS.
Styret skriver i sin beretning at markedet fortsatt var svakt i 2014, men viste en bedring i underkant av 10 prosent i forhold til 2013. Om årsaken til det svake markedet skriver styret at det hovedsakelig skyldes problemene i europeisk økonomi kombinert med at den samlede tonnasjekapasitet økte vesentlig på slutten av forrige år. Siden rederiet har deler av sine inntekter, kostnader og finansiering i valuta, vil resultat og balanse påvirkes av valutasvingninger.
Antydning til bedre tider
Men allerede i 2014 begynte det å lysne i horisonten. Et blikk inn i 2015 viser at i første kvartal har ratenivået for skipene vist en økning på over 15 prosent. Selskapet har god kostnadskontroll. Det har vært en reduksjon i finanskostnadene på grunn av et historisk lavt rentenivå. Styret er derfor nøkternt optimistisk og mener at selskapet i løpet av 2015 er i stand til å betale gjelden i henhold til inngåtte avtaler. Styret er ikke fornøyd med årets resultat for 2014, men nå begynner en viss optimisme å vise seg. Styret og ledelse har arbeidet hardt for å påvirke de poster i regnskapet som kan påvirkes direkte og er fornøyd med de kostnadsreduksjoner som er oppnådd, samt bedringen av inntektene.
Selskapets styre og ledelse arbeider også med tiltak for å bedre egenkapitalsituasjonen. Blant tingene som har bedret seg vesentlig i første halvår i år, er foruten fraktmarkedet også resultatet i valutasektoren.
Halvparten av lånene var opptatt i euro, og nå er tapene reversert.
I tillegg er rederiet kommet til enighet med Sparebanken Vest om en ny avtale med banken som tar høyde for rederiets antatte markedssituasjon fremover. Gjelden til banken var ved utgangen av juni kommet opp i 227,5 millioner kroner.