1.Kontraktsignering mellom Maritime Partner og Gjendebåtene. På bildet fra venstre; områdesalgsjef Rune Midtkandal fra Maritime Partner, daglig leder ved Gjendebåtene Harald Rune Øvstedal og Ola Lilloe-Olsen fra Lilloe-Design AS.

Leverer passasjerbåt til Norges tak

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Maritime Partner AS i Ålesund har inngått kontrakt med Gjendebåtene AS om bygging og levering av en 97 seters passasjerkatamaran som skal settes i turisttrafikk på Gjendesjøen i hjertet av Jotunheimen sommersesongen 2017.

- Både det at båten er en katamaran og et passasjerfartøy representerer noe helt nytt for Maritime Partner og vi synes det er svært hyggelig at vår innovasjonsevne gir utslag i kontrakter på nye fartøytyper og til nye markeder, sier områdesalgsjef Rune Midtkandal som signerte kontakten med Harald Rune Øvstedal som representerer 4. generasjon skysskarer på Gjende. Gjendesjøen er et populært turistmål og godt kjent for alle som går Besseggen. I løpet av en kort sommersesong frakter Gjendebåtene 35.000 turister over Gjendesjøen og med denne nye båten vil de øke kapasiteten betraktelig.

- Dette er en hyggelig og god kontrakt for oss som vil være med å sikre sysselsettingen i vinter og utover våren, sier Peder R. Myklebust, adm.dir. i Maritime Partner. - Nedgangen i offshoremarkedet har nok blitt sterkere enn noen kunne forutsi, og da er det desto hyggeligere å se at våre dyktige medarbeidere greier å finne både nye markeder og å omsette den kunnskapen man har opparbeidet i et krevende offshoremarked til å utvikle helt nye fartøystyper. Selve designet har vi fått utviklet av sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen, mens all øvrig engineering og utrustning blir gjort her på anlegget i Breivika, avslutter Myklebust.

- Selv om dette er vår første katamaran, blir det nok ikke den siste, skyter salgs- og markedsdirektør Gisle Andersen inn. - Vi har over en tid jobbet intenst med å få frem nye båttyper tilpasset den nye markedssituasjonen, og vi ser flere segmenter hvor våre nye katamaranbåter bør være svært konkurransedyktige. Vi har en klar strategi for å kompensere for nedgangen i offshore markedet og følger oss sikre på at vi skal lykkes med det.

Båten har fått benevnelsen Alusafe Alucat 2100 og er 21 meter lang og 6 m bred. For å få fraktet båten opp til Gjendesjøen må både styrhus og passasjersalong demonteres fra skroget etter prøvekjøring i Ålesund, så blir det hele fraktet på båt inn Sognefjorden før ferden fortsetter som spesialtransport opp til Gjendesjøen.

Slik blir båten fra Lilloe-Olsen Design seende ut.