Pioner i vindmøllemarkedet
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Odfjell er kjent for de fleste med sitt virke innen shipping og eiendom. Nå satser det Bergens-baserte selskapet i vindmøllebransjen, og potensialet er stort.
Fredrik Odfjell og sønnen Tore disponerer gjennom Odfjell Eiendom AS 100 000 m2 næringslokaler i Bergen, og har i 40 år drevet med industrishipping gjennom Marine Tankers Services AS (MTS) i Bahamas. MTS operer syv fartøy fra kontoret i Miami.
Odfjell Wind AS ble etablert som et datterselskap til Odfjell Eiendom AS i 2011, men vindmølle-eventyret startet ved tilfeldigheter. Fredrik Odfjell er nemlig fargeblind, og hadde et sterkt ønske om å seile. – Ettersom jeg er fargeblind kan jeg ikke være navigatør, men jeg kan seile fartøy opp til 15 meter, forteller Fredrik Odfjell til Skipsrevyen. Drømmen om å seile resulterte i bygging av ”FOB Junior” ved Aas Mekaniske Verksted i 2003. Fartøyet ble kontrahert uten verken leieavtale eller bankhjelp. Fartøyets kostnader løp på seg, og Odfjell ønsket å skaffe inntekter på nybygget. – Vi endte opp med å få kontrakt til fartøyet på vindmøllepark i England og Skottland, forteller Odfjell.
Det ene tok det andre, og med ett var Odfjell Wind AS en sentral aktør i markedet for arbeidsfartøyer for vindmølleindustrien. Selskapet kontraherte ”FOB Trim” og kjøpte ”FOB Lady”, og opparbeidet seg dermed ytterligere erfaring innenfor vindmøllebransjen.
Første i sitt lag
I februar 2011 fikk selskapet levert katamaranen og SWATH fartøyet “FOB Swath 1” fra Måløy Verft. SWATH står for Small Waterplane Area Twin Hull, og er en spesialdesignet passasjer fartøy for frakting av personell til og fra offshore vindmølle-installasjoner.
Det tar cirka 50 sekunder å endre fartøyet fra katamaran posisjon til den nedsenkbare SWATH-posisjon. I transitt kan katamaranen seile med høy fart, og i nedsenket SWATH-modus ved anløp av vindmøllene dempes fartøyets bevegelser betydelig slik at service personell kan overføres fra fartøy til vindmølle på en sikker måte i opp til 2 meters signifikant bølgehøyde.
Fartøyet var den første i sitt slag, og det var knyttet store forventinger til det nyutviklede fartøyet. Forventninger Odfjell mener den i aller høyeste grad har innfridd. – Vi garanterer at fartøyet kan operer opp mot to meter signifikant bølgehøyde. Den kan operer opp mot 2,3-2,5 meter signifikant bølgehøyde, men vi garanterer som nevnt med to meter, sier Odfjell.
– Med fire sidepropeller har fartøyene svært gode manøvrerings egenskaper og ligger nærmest helt i ro når servicefolk skal gå fra fartøyet til vindmøllen. Hvis ikke fartøyets baug ligger i ro, er det ikke lov å gå over på vindmøllen for å utføre service. Dessuten har båten en svært god baugfender, forklarer han.
– Tilbakemeldingene på SWATH-fartøyene har også vært svært gode. Vi har hatt kunder som ikke har trodd at det vi har lovet kunne være mulig, helt til de selv fikk oppleve fartøyets utrolige egenskaper, forteller Odfjell.
Takket være gode kontakter i markedet, fikk Odfjell Winds en kort leiekontrakt for første fartøyet ”FOB Swath 1” med Siemens, og har siden seilt for selskapet i snart tre år. Siemens som nylig besluttet å selge sin solenergisatsning, samt avslutte kjernefysisk relatert produksjon, satser nå på ren energi som vann og vind.
Dessuten har tyskerne latt seg imponere av teknologien. Odfjell hadde opsjon på ytterligere et nybygg hos Måløy Verft og solgte opsjonsfartøyet til tyskerne.
[gallery link="file" ids="9200,9201,9202,9203"]
Fire kontraheringer
Fredrik Odfjell har siden kontrahert fire båter ved Danish Yacht. – Fartøyene er eid i Norge og registret under dansk flagg, fortrinnsvis grunnet nettolønn og et lavere kostnadsnivå enn i Norge, sier Odfjell.
Tre av fartøyene er allerede levert, ”Sea Breeze” (omtalt i Skipsrevyen nr. 2 2013), ”Sea Gale” (omtalt i Skipsrevyen nr. 3 2013) og ”Sea Storm” (omtalt i Skipsrevyen nr. 5 2013). Nummer fire i rekken, ”Sea Hurricane” skal etter planen leveres 15. desember 2013.
Fartøyene er leid på en femårsavtale til det danske selskapet A2SEA, delvis eid av Dong med 51 prosent, mens de resterende 49 prosentene eies av Siemens.
Odfjell Wind har flere spennende prosjekter på gang. Selskapet har fått leieavtale med det tyske selskapet E.ON, og Danish Yacht leverer dette fartøyet til datterselskapet Fob Swath AS i 2014. Det blir det syvende Fob Swath fartøy for Odfjell Wind.
– Utviklingen innenfor vindmøllebransjen har gått fort, og spesielt de siste årene, sier Odfjell. – Kostnadene for offshore vindenergi må kuttes med cirka 30 prosent for å kunne drives uten subsidier. Når dette skjer vil vindenergi være konkurranse dyktig med blant annet kull, poengterer Odfjell.
Odfjell tror at markedet vil øke videre de neste 5 til 20 årene. – Fartøyene blir forbedret og møllene større og bedre. Markedsmuligheter innenfor vindmøllebransjen er store, og utbyggingen av vindmølleparker vil vi bare se mer av årene som kommer, mener Odfjell.
Oljebransjen
De gode erfaringene med SWATH-fartøyene har også spredd seg til andre siden av jordkloden. Shell i Malaysia har nemlig vist sin interesse for fartøyene. I Malaysia brukes ikke helikopter for å frakte personell ut på olje- og gassplattformene. Arbeiderne på plattformene blir fraktet i servicefartøyer som manøvrerer seg så nært plattformen som mulig. For å komme seg opp på plattformen svinger arbeiderne seg fra fartøyet til plattformen ved hjelp av tau. Når en person skal til eller fra plattformen tar han løpefart, mens to andre personer hjelper til så godt det lar seg gjøre. – Malaysierne selv kaller det for ”Tarzan-metoden”. Det er ganske utrolig, sier Odfjell.
Nå har Shell søkt om å få benytte seg av Odfjell Winds FOB SWATH-fartøyer til det statlige malaysiske oljeselskapet Petronas, og det forventes at en godkjenning foreligger på slutten av året.
– Så snart alle formaliteter er klare, vil vi kontrahere et fartøy for Shell. Det er snakk om et meget stort antall fartøyer, men først må første fartøy bevise sine egenskaper, forteller Odfjell.
Globalt er den såkalte ”Tarzan-metoden” benyttet i flere land. – Markedspotensialet for Odfjell Wind med mulighetene innenfor både vind-, og olje- og gass bransjen, er betydelige, sier Fredrik Odfjell avslutningsvis.