Marinaden 2013
Den 17. januar gikk den første Marinaden av stabelen i Bergen. Arrangementet er tenkt å bli en årlig møteplass for den maritime næringen i Bergensregionen, og målsetningen er å bidra til tettere samarbeid og skape en sterkere klyngestruktur.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Maritimt Forum Bergensregionen har frontet arrangementet, men også Bergens Rederiforening, Bergen Næringsråd, Stiftelsen Neptun, Bergen kommune, Innovasjon Norge samt Hordaland fylkeskommune har medvirket.
Hele 210 fremmøtte fra en lang rekke selskaper var til stede for både å “gi seg selv en klapp på skulderen” og etablere nye kontakter. Bergensregionen har utvilsomt en sterk maritim klynge, men har fortsatt en vei å gå når det gjelder å utnytte disse klyngestrukturene. Det ønsker man nå å ta tak i, og under Marinaden ble regionens nye felles maritime profil lansert.
Maritime Bergen
Den nye profilen har man valgt å kalle Maritime Bergen – The Industrial Shipping Capital. Profilen ble lansert av Hans Olav Lindal, styreleder i Bergens Rederiforening. Gjennom høsten har det pågått samtaler blant de nevnte initiativtakerne samt representanter fra leverandørindustrien og Sjøforsvaret.
På et overordnet plan er ønsket å skape en felles identitet for bransjen i regionen, men en mer konkret hensikt er også utarbeidet. Maritime Bergen skal være et varig samarbeid om blant annet kompetanseutvikling og kunnskapdeling, rekruttering, synliggjøring og omdømmebygging, samt en felles front overfor myndighetene.
De involverte partene uttrykker stor tilfredshet med resultatet, det samme gjør byrådsleder Monica Mæland. For at en slik felles profil, med tilhørende visuelle konsepter, skal fungere, forutsetter det naturlig nok at bransjen selv tar det til seg. Det vil bare tiden kunne vise.