Marin Teknikk designer stort dykker- og konstruksjonsskip
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Marin Teknikk AS har inngått kontrakt med Shanghai Zhenhua Heavy Industries (ZPMC) om levering av design og engineering til et stort dykker- og konstruksjonsskip for Ultra Deep Solutions (UDS) i Singapore.
Skipet er av MT6027 DSCV design (“The Red Class”) og skal utrustes med et 18-manns dobbelt dykkersystem (2 dykkerklokker) for operasjoner ned til 300 meters dyp.
MT6027 DSCV er et avansert dykker- og konstruksjonsskip utviklet for krevende operasjoner worldwide. Skipet vil ha en lengde på 142,90 meter og en bredde på 27 meter, innredning for 140 personer, to kraner, en 400t offshore kran med kapasitet ned til 5200 m (single fall) og 3200 m (dual fall) og en 40t offshore kran for operasjoner ned til 300 meter. I tillegg, arrangement for 2 WROV’s (ubemannede fjernstyrte miniubåter/roboter) for operasjoner ned til 3000 meters havdyp.
Skipet skal bygges ved Shanghai Zhenhua Heavy Industries (ZPMC) i Kina, og vil bli klar for levering i løpet av 1. kvartal 2017.
Marin Teknikk har med dette skipet designet et funksjonelt dykker- og konstruksjonsskip med høy fokus på sikkerhet, der en viderefører fokus på å designe miljøvennlige, moderne og avanserte multifunksjonelle offshorefartøy.
Med 1.500 m2 pent dekksareal og dekkstyrke på 10 tonn/m2 samt et mindre areal 650 m2 danner dette en god plattform for frakting av utstyr til og fra olje- og subseafelt. Dette gjør skipet klart for operasjoner worldwide for mindre dype og ultradype prosjekt innen olje og gass-sektoren.
Skipet bygges i henhold til klassenotasjonene DNV GL inkludert den nye SPS koden; DNV GL + 1A1, EO, SPS, DSV-SAT, Diving System-SAT, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DYNPOS AUTRO, COMF- C(3) V(3), ICE C, CRANE, HELDK-SH, DK(+), BIS, Winterized Basic.
– Med bare 30 eldre båter i denne klassen av lignende størrelse for operasjon worldwide, er behovet til stede for å sikre nye og funksjonelle skip. UDS er trygg på fremtiden for høykvalitets skip til dype og ultradype prosjekt. “The Red Class 6027” kombinerer funksjonalitet, sikkerhet, stabilitet, effektivitet og imponerende subsea teknologi. Vi er sikre på at dette skipet vil oppfylle forventninger og krav fra oljeselskap og offshore-operatører, sier Sheldon Hutton, Chief Executive Officer i Ultra Deep Solutions, i en kommentar.
Kontrakten inneholder opsjon for ytterligere ett fartøy av samme type.