En tilfreds reder Geir Helge Tøllefsen på bakken flankert av Mikal Nordheim i Viknaslipen AS (til høyre) og Audun Hopen i Marin Design AS. FOTO: Steinar Flasnes

Rolig arbeidsplass i sterk kuling

- Jeg liker dårlig vær i en båt som tåler dårlig vær. Når vi i ruskevær samtidig kan arbeide om bord – da er det helt topp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fiskebåtreder Geir Helge Tøllefsen fra Husøy på Ytre Senja har vært hos Viknaslipen AS og overtatt nybåten ”Torill Annie”. Garnbåten har en lengde på 10,98 meter og bredde 4,70 meter, designet og konstruert av Marin Design AS.

Reder Tøllefsen er full av lovord om arbeidet som er utført hos Mikal Nordheim og hans 18 ansatte i Viknaslipen AS, og beskriver båten som en rolig arbeidsplass – selv i sterk kuling.

Første utror

Det er andre gang at Tøllefsen reiser til Vikna og henter nybåt. Så sent som i oktober 2011 var han ved det samme verftet og hentet heim 50-fotingen ”Skreigrunn”.

- Vi var meget godt fornøyd med det arbeidet som ble utført på den forrige båten fra Vikna-verftet, og det er grunnen til at vi gjennom Gunnar Flatmo og Marin Design AS på Kolvereid, bestilte nok en nybåt hos Viknaslipen AS. I ”Torill Annie” har vi fått en båt som er skreddersydd for vårt formål. Her skal vi årlig fiske 150 tonn torsk – rund vekt, og i løpet av et par uker starter første utror.

Moderne utrustning

”Torill Annie” er utrustet for et mannskap på 3-4 personer. En praktisk arbeidsplass er rigget, med det siste av tekniske og elektroniske hjelpemidler. Reder Tøllefsen avslører at han for å få en fiskebåt som ”Torill Annie” har investert 5,36 millioner kroner. Med fem ansatte skal mannskapet alternere mellom ”Skreigrunn” og ”Torill Annie”, avhengig av hvilket fiske de til ulike tider ror.

Mikal Nordheim i Viknaslipen opplyser at de hadde byggestart i mai i fjor, og at de i løpet av denne tida har produsert to båter parallelt. Neste nybygg skal leveres i løpet av en måneds tid.

Prefabrikerte plater

Båten som nå er overlevert Geir Helge Tøllefsen er den første fra verftet på Vikna, der profilerte plater til hud og dekk, samt spantprofiler er prefabrikerte for montering og sveising.

- Vi kjøper nå inn ferdigskåret detaljer til skrogproduksjonen, der Marin Design leverer detaljtegninger som grunnlag for automatisk skjæring av profiler og detaljer. Metoden sparer oss for plass i produksjonshallen og det effektiviserer produksjonen, sier Mikal Nordheim i Viknaslipen. Etter utprøving på den første båten, mener bedriftslederen at byggemetoden skal gi utslag både på arbeidsmiljø og økonomi for selskapet.