15.12.2014 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salg. Tank.

Sør-koreanske Kukje Maritime har gjort et ‘en bloc’ kjøp av 10 nybygg resalg som bygges ved STX SB (Jinhae) for levering i 2015 (3) og 2016 (7). Skipene er på ca. 110.000 dwt, og prisen er ikke rapportert.

DL Bellflower 99.999 dwt bygget 2003 Dalian New Yard, epoxy coated er solgt for ca. $17 mill. til kjøper i Far East. Prisen er på linje med den som SC Laura oppnådde i september ($14,5m bygget 2001), men langt lavere enn japansk bygde ACS Brave (105.600 dwt bygget 2013 $23,5m).

Non-Panamax. Venice 81.408 dwt bygget 2001 3. Maj Brodogr (double hull) er solgt for $12,8 mill.

Panamax. Horizon Dimitra og Horizon Diana begge ca. 73.672 dwt bygget 2007 STX SB (Jinhae)er solgt for $29,5 mill. hver til Hellas.

MR product. Challenge Plus 45.822 dwt bygget 2006 Shin Kurushima er omsatt for $17,2 mill. til gresk kjøper. Dette skipet er såkalt pumproom design, og prisen oppnådd er lavere enn Korea bygget med deepwell pumper med IMO III notasjon. Et slikt skip med samme byggeår ble solgt i oktober for $18,6 mill.

Maersk Tankers har solgt Maersk Clarissa 44.970 dwt bygget 1997, Halla Eng. for $8,5 mill.

Shuttle tanker Dan Cisne 59.335 dwt bygget 2011 COSCO Nantong blir nok en gang rapportert solgt til KNOT - prisen oppgis til $103 mill. Salget av dette skipet ble annonsert allerede i august og da sammen med Dan Sabia og Dan Eagle, men uten pris.

Gass.

Gas Premiership 6.634 dwt 7215 cbm bygget 2001 Murakami Hide, Japan er solgt for $14,2 mill. med 4 års bareboat charter (rate ikke oppgitt).

Offshore.

DSCV (Diving Support Construction Vessel) SBM Installer 5.200 dwt bygget 2013 Keppel Singmarine er solgt for $150 mill. til OS Installer AS (Ocean Yield 75% - SBM 25%) med et 12 års bareboat-back charter. Befrakteren har kjøpsopsjoner i løpet av perioden - første gang etter 5 år. Kontrakten er gjort med visse forbehold.

Nybyggget Rosetti Marino Ravenna (AHTS) 2.800 dwt bygget 2014 San Vitale Yard er solgt til Finarge Armamento uten at prisen rapporteres.

PSVene Ark Griffin 3-024 dwt og Ark Phil 3.019 dwt begge bygget 2008 Fujian Mawei SB er solgt til Trelco Marine – ingen pris oppgitt.

Salg. Bulk.

Diana Shipping betaler ca. $50 mill. for et nybygg resalg 180.000 dwt med levering i 2015 fra Beihai Shipyard. Selger er Oldendorff Carriers, og prisen er lavere enn den som søsterskipet Philip Old .. oppnådde i sommer (ca. $58 mill.)

Med stadig svakere Yen er japanske rederier 'competitive sellers' for tiden - for alle størrelser.

First Eagle 180.199 dwt bygget 2010 Imabari Shipbuilding er solgt for vel $41 mill. til Kina. (Omtrent uforandret fra ‘last done’).

Wah Shan 175.980 dwt bygget 2003 CSBC (Taiwan) er solgt for $20,4 mill. til NGM Energy S.A. Lav pris og kan sammenlignes med ‘built in China’.

Pacific Triangle 184.744 dwt bygget 2000 Samsung HI er solgt for $17 mill. til tyrkisk kjøper – for ombygging – likevel bedre pris enn Wah Shan.

Panamax. Opal Stream 76.845 dwt bygget 2003 Oshima S.B. er solgt for ca. $13,5 mill. til Bulkseas. Prisen er på linje med forrige salg.

Fra semi-layup: Coal Age 72.824 dwt bygget 1997 Hyundai H.I. som har vært i opplag (warm l-u) i nesten 2 år, er solgt på auksjon i Korea for ca. $5 mill. til Hong Kong kjøper.

Supramax. Ovennevnte Bulkseas kjøpte også Mokara Colossus 55.781 dwt bygget 2006 Kawasaki S.B. for ca. $14,6 mill. Begge disse skipene ble solgt fra K-Line. Prisen er lavere enn for andre salg av japanske skip den siste tiden.

Ruby Halo 58.086 dwt bygget 2011 Tsuneishi Cebu med 4x30 t. kraner er solgt for $27 mill. til First Steamship, Taiwan inkl. resten av t/c til Daiichi (ca. 7 år) t/c til $13.000 per dag. Det gode c/p har således økt prisen for skipet (med ca. $3,5 mill.??). Det sies at dette er en off-market-deal.

Gwendolen 50.248 dwt bygget 2004 Mitsui, 4 x 30 t. kraner er solgt til Østen kjøper for $13,7 mill.

Handysize. Også fra det japanske markedet: Brilliant Moira 28.384 dwt bygget 2014 Imabari, 4x30t. kraner er omsatt for ca. $18,1 mill. og ender opp i Hellas.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).