Ukens skipsbesøk: M/V "Sjoborg"
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Mannskapet på Skansi Offshores M/V "Sjoborg" har all grunn til å være stolte av fartøyet som hittil ikke har hatt noen LTA-tilfeller (Lost Time Accident) siden det ble levert fra Havyard Leirvik for fem år siden.
Når skipsrevyen.no trør opp landgangen på den færøyske PSV-en, ligger den på spotting i Bergen. Den 27. februar skal den inn på fem års klassing hos GMC Maritime i Stavanger blir vi informert om av vårt nye bekjentskap, kaptein Tórhallur Staksá (47).
Les også: Skipsrevyens båtomtale av M/V "Sjoborg"
Han forteller videre at "Sjoborg" gikk ut av kontrakt med AkerBP i desember 2016.
- Vi har jobbet på kontrakt i de siste fem årene. Siden vi kom ut av kontrakten ved årsslutt, har vi vært en tur på dansk sokkel der vi jobbet for Maersk. Deretter gjorde vi et toukersoppdrag for Statoil. Vi har kommet til Skolten i Bergen, og forventer å gå i dokk, sier kapteinen til skipsrevyen.no.
Kapteinen som i dag har ansvar for en grunnbesetning på 12 mann om bord på Sjoborg, begynte selv å jobbe på sjøen i ung alder. Allerede som femtenåring tok han hyre på fiskebåt og har prøvd seg både som styrmann og bas. Fra 2000 til 2009 gikk han utenriks til Maersk før veien gikk videre til Supply Service som vi i dag kjenner som Skansi Offshore.
- Jeg har vært med fra dag en. Jeg føler på mange måter at båten er min egen. Den er som mitt andre hjem, den må være i god stand og gjerne se godt ut, sier Staksa.
Havyard-produkt
Staksa liker at ingen dager er like, og at det alltid er nye utfordringer. Fem ukers skiftene passer den drevne sjømannen godt. Som mange andre færøyværinger har han tidligere jobbet innen fiskeri, og har seilt med flere av kollegaene sine for andre rederier tidligere.
Skansi Offshore som i fjor kunne feire ti års jubileum har fem fartøy i flåten, blant dem bærer Sjoborg og Kongsborg Havyard 833-designet, mens Torsborg, Saeborg og Eldborg er av et to meter smalere design.
- På denne skuta har vi mer enn 1000 kvadratmeters dekksplass så man kan laste mer og være mer konkurransedyktige på den måten, sier han og legger til:
- All heder til Havyard Leirvik for godt håndverk. Vinterværet på norskekysten er drøyt, men man har alltid følt seg trygg ombord.