LMG designet for Port of Tallinn

Storkontrakt til LMG Marin

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

LMG Marin fortsetter suksessen på fergemarkedet med storordre på fire isforsterkede ferger til estiske Port of Tallinn.

De fire fergene skal gå i to ulike samband til øyene Saaremaa og Hiiumaa vest av det estiske fastlandet, – et utfordrende farvann med begrenset dybde og mye is i vinterhalvåret.

De 114 meter lange fergene har en kapasitet på 150 biler og 600 passasjer. Fergene skal kunne operere med over 15 knops fart i åpent farvann, og er i tillegg isforsterket for å bryte sin egen råk og dermed opprettholde helårsdrift. Fartøyene blir i utgangspunktet levert med diesel-elektrisk fremdrift, men er også forberedt for fremtidig oppgradering til gassdrift.

De fire fergene skal inn i rute i siste kvartal 2016 og grunnet begrenset byggetid har rederiet valgt å inngå kontrakt med to skipsverft. To av fergene skal bygges av Sefine verftet i Tyrkia og de to andre ved Remontowa i Polen, – begge er verft som LMG Marin har godt samarbeid med fra tidligere prosjekter.

– Vi er svært fornøyd med denne ordren da det er en serie på fire relativt store ferger og at vi med dette beveger oss ut i verden i et markedssegment som for oss ellers har vært dominert av norske redere. Vi tar dette som en bekreftelse på at vårt fokus på miljøvennlige og transporteffektive fergedesign har vært riktig og er et produkt som etterspørres internasjonalt, sier daglig leder i LMG Marin, Torbjørn Bringedal.

LMG har med dette 24 fartøyer i ordre ved skipsverft i Norge, Polen, Tyrkia, Singapore og Brasil. Ordrene viser en kombinasjon av ferger, offshore- og marinefartøy.

LMG har kontorer i Bergen, Frankrike og Polen, i tillegg til relativt nytt Ålesund kontor til LMG OilCraft AS som fokuserer spesielt på offshore service markedet.