Flott nybygg solgt - store båter ødela driftsgrunnlaget
I 2019 overleverte Grovfjord Båtbyggeri et spennende nybygg. Men allerede etter tre år har rederen kastet inn kortene. De store båtene har ødelagt grunnlaget for å drive i den aktuelle størrelsesgruppen.
Grovfjord Båtbyggeri som utstyrte, og NSK Ship Design som designet, fikk mange rosende ord for fartøyet «Meybell» da det ble levert i 2019. En optimistisk fisker hadde investert i en flott båt.
«Meybell» har en lengde på 13 meter og bredde på 6,20 meter og er bygget for fiske med snurrevad, line og not. Lasterommet er på hele 52 kubikkmeter var antakelig det største for noe fiskefartøy bygget med denne lengden. I maskinrommet er det en Scania med ytelse på 500 hestekrefter.
I sommer solgte Stig Meyer i Havøysund i Finnmark den nye båten ved hjelp av megleren OSO Maritim AS på Andøy i Nordland. Han kastet rett og slett inn hanskene. De store fartøyene hadde ifølge ham, ødelagt for muligheten til å drive fartøyet.
Blir bare verre og verre
Meyer hadde sammen medeier Liv Mathisen Meyer, etter nøye overveining bestemt seg for å selge både båt og kvoter. Kjøper er Grønøy Kystfiske AS i Engavågen i Nordland og navnet er nå «Meløysund Jr».
– Det har bare blitt verre og verre for størrelsesgruppen som båten tilhører. På våren kan vi fiske godt. Da er det fisk til alle. Men det holder ikke å fiske bare en del av året.
– På høsten lå vi og konkurrerte om fisken med fartøyer «store som Hurtigruter». Disse får med seg det som er av fisk. Tidligere var det slik at om vi gikk til land på grunn av dårlig vær i noen dager, ville det være rikelig med fisk når vi kom ut feltet igjen. Men nå er det like tomt som før det ble uvær. De store fartøyene kan ligge og tømme havet mens vi mindre er tvunget til land. Myndighetene er heller ikke villige til å gjøre noe med problemet, sier Meyer til Kystmagasinet.
Aktiv i Fiskarlaget
Stig Meyer har sittet i landsstyret i Norges Fiskarlag, frem til han i fjor trakk seg som medlem av landsstyret. Han har ved mange anledninger tatt opp frustrasjonen ved at flere store kystfiskebåter har drevet fiske innenfor grunnlinjen, både som landsstyremedlem i Norges Fiskarlag og andre tillitsverv i Fiskarlaget Nord.
Fisket på «heimhavet» har begynt på sommeren når fisk har kommet sigende opp under land. Deretter har fisken ifølge Meyer blitt sopt opp, slik at høstfisket på «heimhavet» har blitt svært dårlig for de lokale båtene.
Nå ble det nok. Meyer valgte å selge båten. Ifølge søknad om erverv fra Grønøy Kystfiske, betalte de 19 millioner for båten. Kvoter kom i tillegg.
Vil på havet med mindre båt
Nå ble det nok. Meyer valgte å selge båten. Ifølge søknad om erverv fra Grønøy Kystfiske, betalte de 19 millioner for båten. Kvoter kom i tillegg.
- I øyeblikket har jeg verken kvoter eller båt. Men jeg har vært fisker siden jeg var unggutt. Det er fiske jeg kan. Det blir nok derfor til at jeg investerer i en mindre båt under 11 meter og rettigheter til denne, selv om jeg ikke er noen ungdom lengre, sier Meyer som er født i 1965.
I forbindelse med bygging har Kystmagasinet tidligere opplyst at «Meybell» kostet mellom 17 og 20 millioner. Når det ble avtalt en pris på 19 millioner med Grønøy Kystfiske, får Meyer i praksis tilbake investeringen, - men har nok lagt ned mye arbeid i planlegging og annet arbeid knyttet til nybygget som han ikke får noe tilbake for.