19.01.15 Salg.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Salg. Tank.
Fraktmarkedet er fortsatt driveren for aktiviteten på secondhand markedet.
VLCCen DS Voyager 309.233 dwt bygget 2003 Samsung HI er solgt til NG Moundreas for $42 mill. – en pris som bekrefter prisoppgangen.
Patris 298.543 dwt bygget 2000 Daewoo dobbelt skrog er solgt til Modec for $39 mill. for conversion.
Mare Aegeum 110.295 bygget 2008 Mitsui er omsatt for ca. $37,5 mill. til Trade & Transport
LR Mimosa 73.065 dwt bygget 2006 New Century SY og FR8 Venture 73.399 dwt med samme byggeår er solgt for ca. $53,5 mill en bloc.
Product. IMO III skipene Caletta og Calafuria på ca. 51.745 dwt bygget 2011 hhv. 2010 ved Hyundai Mipo er solgt for ca. $30 per stk. til Hellas. Prisen synes meget god, tatt i betraktning at det ikke akkurat er dette segmentet som har vært den meste interessante det siste året. Noe av forklaringen sies å være at kjøpet er backet opp av 100% finansiering.
Nord Star 45.902 dwt bygget 2009 Shin Kurushima er solgt for ca. $23 mill. til Benetech, mens Nord Obtainer 47.522 dwt bygget 2008 Onomichi Dockyard gikk for en svakere pris, $19,5mill., til Minerva Marine. Nord Star ble gjort etter at Norden hadde erklært en kjøpsopsjon på skipet. Ett pluss er det også at dette skipet nylig hadde passert SS/DD.
En bloc salg: Leopard Moon, Leopard Star, Leopard Sea og Leopard Sun, alle ca. 49.999 dwt bygget 2013 SPP, S.Korea er solgt for $37 mill. hver til Parakou, Hong Kong.
Kjemikalie: Fairchem Colt 19.953 dwt bygget 2005 Usuki, Japan, 20 s/s tanker er solgt for $19 mill. basis SS due 2/2015 til sør-koreansk kjøper.
Nordic Stockholm 12.987 dwt bygget 2007 Samho, S. Korea og Nordic Copenhagen 12.959 dwt bygget 2015 samme sted, epoxy coated, er solgt for $11 mill. en bloc til Singapore.
Dagens Næringsliv opplyser at Knutsen NYK Offshore Tankers har erklært kjøpsopsjon for de fem skipene : Gerd, Karen, Sallie, Jorunn og Jasmine, og at prisen er $295 mill.
Ifølge våre opplysninger alle disse skipene bøyelastere: Gerd Knutsen 146.263 dwt bygget 1996 Harland & Wolff, Karen Knutsen 145.000 dwt bygget 1999 Hyundai HI, Sallie 153.617 dwt bygget 1999 Hyundai HI, Jorunn Knutsen 125.000 dwt bygget 2000 Ast. Sestao og Jasmine Knutsen 148.706 dwt bygget 2005 Samsung. Eierselskap er, ifølge DNV GL, Luky KS for alle skipene.
Samme Knutsen NYK skal ha kontrahert en bøyelaster på 152.000 dwt ved Kinas COSCO Zhoushan veft for levering i 1. kvartal 2017. Skipet får DP2 dynpos anlegg. Samtidig har rederiet inngått langsiktig charter til et internasjonalt oljeselskap for skipet. Skipet skal arbeide i brasiliansk farvann.
Gass.
LNG carriers Methane Becki Anne 86.269 dwt og Methane Julia Louise 86.125 dwt, begge bygget 2010 Samsung HI er solgt for $460 mill. en bloc med time charter for 9-11 år. Kjøper er GasLog.
LPG skipet Gas Sapphire 49.255 dwt 75358 cbm bygget 1993 Kawasaki S.B. er solgt for vel $40 mill. til Global United. Sterk pris for et 22 år gammelt skip tydelig påvirket av det fantastiske 2014 markedet.
Salg. Bulkers.
Prisene er fortsatt på vei nedover med liten hjelp fra fraktmarkedet.
Nordtramp 171.199 dwt bygget 2001 Koyo Dock K.K. er solgt til Hellas til pris lavt på $17-mill-tallet.
Post-panamax type Shin-Sakaide 91.625 dwt bygget 2000 Oshima SB gikk for ca. $10 mill. til Winning.
Blue Matterhorn 81.391 dwt bygget 2011 Hyundai Samho er omsatt til pris like under $22 mill. til kinesisk kjøper.
F. D. Jacques Graubart 76.588 dwt bygget 2007 Imabari Shipbuilding er solgt for ca. $19 mill. brutto til Indonesia (visstnok med høy kommisjon som forklarer god pris)
Supramax. Verdi 58.758 dwt bygget 2007 Tsuneishi Zhoushan, er solgt for ca. $15 mill. som betyr uforandret fra forrige salg.
Bikan 52.068 dwt bygget 2001 Sanoyas er solgt på auksjon for ca. $9,7 mill. til Malaysia.
Containers.
Tre D’Amato nybygg som skal leveres i 2015 fra STX Jinhae på 83.000 dwt og 9200 teu, er solgt for $87 mill. hver i en ‘en bloc’ deal.
Navios Maritime Partners har kjøpt MSC Cristina bygget 2011 på 13.100 teu for $147,8 mill. Skipet er chartret for 12 år til $60.275 netto per dag.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).