Rem kontraherer OSCV fartøy hos Kleven
Rem Offshore ASA har inngått en skipsbyggingskontrakt på et OSCV skip med Kleven Verft AS.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipet er av typen MT6022 og har en lengde på 108 meter og en bredde på 22 meter. Skipet vil bli levert fra verft i første kvartal 2014 og får en kostpris på ca NOK 600 mill.
Rem Offshore ASA melder samtidig i en børsmelding at selskapet har inngått en befraktningsavtale med et internasjonalt subsea selskap for et OSCV skip.
Kontrakten har en fast varighet på ca 8 år, med ytterligere 5 årlige opsjoner. Oppstart på kontrakten er umiddelbart etter overlevering fra verft. Den faste del av kontrakten har en verdi på i underkant av NOK 1 mrd.
- Kleven og Rem har hatt et svært godt samarbeid over mange år, og at rederiet igjen velger å bygge hos oss setter vi stor pris på, siier Ståle Rasmussen, konsernsjef i Kleven. Kleven har til nå levert 14 fartøy til Herøy-rederiet, og har blant annet et LNG-drive fartøy under bygging som skal leverest til Rem i januar 2013.
– Vi kontraherte et tilsvarende konstruksjonsfartøy hos Kleven i april i år, basert på at vi har gode erfaringar med ‘Rem Forza’, som også er av samme type og som ble overlevert fra Kleven Verft til Rem i august 2008, sier reder Åge Remøy. Vi har stor tro på dette markedet, og har defor altså valgt å kontrahere to slike fartøy fra Kleven i år.
- Med en lengde på 108 meter og en breidde på 22 meter vil det vere av de største offshorefartøyene Kleven Verft har bygd. Fartøyet vil ha lugarkapasitet for 100 personar, og vi legger stor vekt på å gjøre dette til så gode og trygge arbeidsplasser som mulig for mannskapet, seier Ståle Rasmussen.
Subsea støtte- og konstruksjonsfartøyet er av typen MT6022 fra Marin Teknikk i Tjørvåg. Fartøyet vil blant annet være utstyrt med en stor offshorekran.
Kleven har nå 14 fartøy i ordreboka, til en verdi av nærmere 7 milliardar kroner.