Olympic Shipping AS kontraherer nytt skip hos Kleven Maritime
Olympic Shipping AS har kontrahert et multifunksjonelt flerbruks plattformservicefartøy (MPSV) hos Kleven Maritime til en kontraktspris av NOK 380 mill.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kontrakten med Olympic Shipping bekrefter Kleven Maritimes posisjon som landets største norskeide skipsbyggingskonsern. Dette er konsernets andre kontrakt på to uker.
Fartøyet skal leveres i november 2011 og blir det tredje av tre like fartøy, hvor de to første ble kontrahert i august 2010 og januar 2011. Skipene er av design MT 6015 fra Marin Teknikk og er eit fleirbruks plattformservicefarty. Konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven Maritime har de siste årene flyttet en større del av byggeprosessen hjem til Norge, og har med dette gått mot strømmen i norsk skipsbygging.
”Jeg er svært glad for at Olympic Shipping velger å bygge nok et skip hos Kleven Maritime. Kontrakten vil medføre et bredt samarbeid med lokale leverandører, blant annet Hareid Elektriske Teknikk og Rolls-Royce Marine. Samarbeidet med lokale kvalitetsaktører er viktig for å lykkes med å flytte hjem mer av byggeprosessen,” sier Ståle Rasmussen, konsernsjef i Kleven Maritime.
Med denne kontrakten har reder Stig Remøy i Olympic Shipping kontrahert skip for 1,4 milliarder kroner hos Kleven Maritime. ”Skipet vil inngå i det som er en av Norges mest moderne flåter av offshorefartøy, og representerer en ny generasjon moderne fartøy, der sikkerhet og miljø er satt enda mer i høysetet, understreker,” Stig Remøy.
Fartøyene representer er en ny generasjon miljøvennlige og driftsikre plattformservicefartøy. Med isklasse ICE 1B vil fartøyet være godt egnet for nordområdene, og avansert utstyr for oljeoppsamling (OIL REC - NOFO) vil øke attraktiviteten i markedet. Dødvekten er på om lag 4 800 tonn, lengden 93,8 meter, bredden 20 meter og dekksarealet er på 1 060 m2. Fartøyet har plass til 60 personer, og blir bygd etter den nye SPS koden med innretninger som gjør fartøyet svært egnet for ROV- og konstruksjonsoppdrag.