Storkontrakter på design av 14 boreskip
Selskapet LMG Marin i Bergen har inngått to kontrakter med to brasilianske verft for komplett design av i alt 14 dypvannsboreskip for det brasilianske og internasjonale markedet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
De 14 boreskipene inngår i et gigantisk byggeprogram som er organisert av det brasilianske oljeselskapet Petrobras, der det i alt skal bygges 28 borefartøyer.
Tidenes største kontrakt
Kontraktene har en samlet verdi for LMG Marin på over 200 millioner kroner, og er de største kontraktene i selskapets snart 70 år lange historie.
– Kontraktene betyr et gjennombrudd for LMG Marin internasjonalt, sier adm.dir. Geir Lasse Kjersem. Skipene skal bygges ved de to skipsverftene Jurong Aracruz og Atlantico Sul i Brasil. Boreskipene skal leveres mellom 2015 og 2019, og byggingen starter nå.
Hvert av skipene har en byggepris på over 4,5 mrd. kroner per skip, som gir en samlet pris på over 60 mrd. kroner.
Helt i tet
LMG Marin ble prekvalifisert av Petrobras i 2008, og selskapet utkonkurrerte mange av de store internasjonale selskapene i denne prosessen.
– At vi er tildelt oppdragene med å utforme 14 av 28 av disse svært avanserte boreskipene i det omfattende brasilianske byggeprogrammet, viser vår sterke posisjon i markedet, poengterer Kjersem.
Seks av skipene i nybyggingsprogrammet til Petrobras skal driftes av Odfjell Drilling og Seadrill (tre hver). Aker Solutions skal levere boreutstyr til seks av skipene, mens National Oilwell Varco (NOV) har fått tilsvarende kontrakt for syv av de øvrige boreskipene. En rekke andre norske utstyrsleverandører ligger også godt an til å få store kontrakter til disse skipene.