Full klaff for Klaveness og JP Morgan
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Klaveness og JP Morgan får det som de vil i forsøket på oppkjøp av bilskipsrederiet Norwegian Car Carriers ASA. Ved utløp av akseptfristen ble det klart at de to partnerne i oppkjøpet av bilskipsrederiet er kommet opp i en andel på 94 prosent av aksjene. Dermed kan de med loven i hånd tvangsinnløse de aksjonærene som ikke ønsket å selge.
Klaveness og JP Morgan prøvde seg i første omgang med et tilbud på kroner 2,17, men møtte umiddelbart mostand fra en rekke av de store aksjonærene. Men da de forhøyde tilbudet med fem øre til kroner 2,22, og endret akseptgraden fra 90 til 66,67 prosent av aksjene, ble tilbudet etterhvert godtatt av en rekke aksjonærer, også av de som mente kursen fremdeles ikke reflekterte verdiene i selskapet. De krøp likevel til korset og signerte på akseptformularet.
Flere så det som lite tilfredsstillende å være minoritetsaksjonærer i et selskap som da ville være totalt dominert av Klaveness.
I første omgang gikk det tregt med å få aksepter for tilbudet, men da tilbudskursen ble økt med ørsmå fem øre løsnet det altså. To av de store aksjonærene, som også er styremedlemmer, Atle Bergshaven (Bergshav Shipping AS, Grimstad 6,69 prosent) og Jørgen G. Heie (Skipsaksjeselskapet Jojolo, 3,65 prosent) som i utgangspunktet var negativ til tilbudet og som gikk ut og sa klart fra om hva de mente, snudde og godtok det motvillig.
Senere fulgte den ene etter den andre av de store aksjonærene etter, blant annet flere investeringsfond med aksjeposter på mellom to og fem prosent. Blant aksjonærene er også Bergen Kommunale Pensjonskasse som har 0,83 prosent av aksjene.
Wilhelmsen Lines Shipowning, som selv er blant verdens største bilskipsrederiet, valgte å godta salg av sine 6,5 prosent av aksene bare for et par dager siden. Et annet bilskipsrederi og mekler, Hesnes Investment AS på Nøtterø med sine 7,12 prosent, var blant de helt første som gav sitt ja til tilbudet. Dette firmaet er blant de helt store i internasjonal megling av bilskip og håper vel antagelig på oppdrag for de nye eierne av Norwegian Car Carriers.
Tom Erik Klaveness har tidligere signalisert at man ønsker å beholde NOCC som en uavhengig tonnasjeleverandør til de store bilskipsoperatørene internasjonalt.