Illustrasjonsbilde

Nærmere målet om overtagelse av Norwegian Car Carriers

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sjansene for at grupperingen av Torvald Klaveness Gruppen og JP Morgan klarer å sikre seg full kontroll med bilskipsrederiet Norwegian Car Carriers (NOCC) har økt vesentlig. To av styremedlemmene som kontrollerte 10,3 prosent av NOCC-aksjene gjennom sine selskaper, har gitt opp kampen og har nå akseptert å selge.

Bakgrunnen er at Klaveness/JP Morgan har økt sitt bud fra kroner 2,17 med fem øre til kroner 2,22 pr. NOCC-aksje. Samtidig har de senket grensen for hvor stor eierandel de forlangte for å stå ved budet.

Da de gikk ut med oppkjøpstilbudet forlangte de 90 prosent av aksjene slik at de senere kunne kreve innløst de resterende 10 prosentene med loven i hånd. Nå har de senket grensen til 66,67 prosent, men har allerede oppnådd 77.29 prosent. Det skyldes at styremedlem Jørgen G. Heie har aksepterte å selge 8.834.704 aksjer, mens styremedlem Atle Bergshaven har snudd om å vil selge sine 16.216.000 aksjer. De eier aksjene gjennom sine respektive selskaper, henholdsvis Skips AS Jololo i Oslo og Bergshav Shipping AS i Grimstad.

Begge har akseptert kroner 2,22, men er likevel ikke fornøyd med prisen. De mener at tilbudet ikke reflekterer de underliggende verdiene i selskapet. Det samme har NOCC administrerende direktør, Engebret Dahm gjort, slik at tilbydere har samlet mottatt aksepter på 10,7 prosent mer enn før de økte tilbudskursen med 2,3 prosent. Samtidig med at tilbudet er økt noe, er også frisen for aksept forlenget til 20. februar kl. 16,30.

Alle de habile styremedlemmene i NOCC er heller ikke tilfreds med prisen som er tilbudt. De vil ikke råde aksjonærene som fremdeles ikke har solgt til å selge, men oppfordrer dem til å gjøre sine egne vurderinger.

Overfor Skipsrevyen pekes det på at prisen ikke bare er for lav i forhold til nåverdiene i selskapet. I tillegg har fraktmarkedet for bilskip styrket seg og dermed øker verdien på flåten. I meglerkretser er oppfatningen at markedet skal videre opp, og at tilbudet også av den grunn er for dårlig.

– Det må jo være en grunn til at Klaveness og JP Morgan så sterkt ønsker seg Norwegian Car Carriers, sier en megler lakonisk til Skipsrevyen.

NOCC eier en flåte på 10 spesialskip for bilfrakt og kontrollerer ytterligere tre slike skip. Skipene leies ut til de stor bilskipsoperatørene.

Det er det nyopprettede selskapet Car Carriers Investments AS som formeldt er tilbyder. Det eies på sin side med 50 prosent hver av Klaveness Marine Holding AS og JP Morgan Global Maritime Investment Fund. Skal de få 100 prosent kontroll må de altså få minst 90 prosent av aksjene. De mangler hittil 12,71 prosent på å komme i 90 prosent.