Sea-Cargo blir hel-bergensk
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det Stavangerske Dampskibsselskabs datterselskap Nor-Lines har solgt sin 39 prosents andel av aksjene til hovedaksjonæren Sea-Trans i Bergen
Linjerederiet Sea-Cargo er nå kommet 100 prosent på bergenske hender. Dermed får Seatrans Group 96 prosent eierandel, mens adm.dir. Ole Sævild i Sea-Cargo har de resterende fire prosentene.
– Vi hadde ikke noe spesielt ønske om å kjøpe ut Nor-Lines AS, men de ønsket å selge. Vi vurderte saken og kom til at vi ville løse ut Nor-Lines, sier skipsreder og adm.dir. i Seatrans , Johan G. Hvide, til Skipsrevyen.
Hvide ønsker ikke å si noen om prisen de har betalt for aksjene. – Sea Cargo er et spennende selskap som har gjort det godt helt siden starten, og vi har god tro på selskapet også for fremtiden, sier Hvide.
Så vidt Skipsrevyen kjenner har Sea-Cargo de siste årene vært det det mest lønnsomme selskapet i Seatrans Group.
Rederiet driver linjefart og industriell kontraktsfart mellom Midt- og Vest-Norge og Kontinentet/Storbritannia. De neste seks årene skal Sea-Cargo stå for all transport av Norsk Hydros aluminiumsproduksjon for eksport fra fabrikkene i Sunndalsøra, på Husnes og fra Karmøy til Kontinentet og UK med oppstart i 2015. Ifølge adm.dir. Ole Sævild tilbød Sea-Cargo overfor Hydro det han karakteriserer som et nytt revolusjonerende transportsystem som halverer dagens drivstoffbruk og som derved også halverer dagens utslipp fra skipene. – Vi presenterte Norsk Hydro for en optimal transportløsning som sparer konsernet for store transportkostnader og som i tillegg er veldig miljøvennlig, forteller Sævild.
Avtalen med Norsk Hydro er fleksibel i den forstand at transportomfanget kan variere fra år til år, men ligger i en størrelsesorden mellom 700.000 og 900.00 tonn årlig. Sea-Cargo har også tidligere fraktet aluminium for Hydro, men denne avtalen er helt ny og varer i seks år med to ettårige opsjoner.
Sævild opplyser at rederiet selv investerer en kvart milliard kroner i kjøp av ett roll-on/roll-off-skip innkjøpt fra Åland og ombygging av skipet, samt ombygging av to roll-on/roll-off-skip som Sea-Cargo allerede eier. De tre skipene skal få montert inn sideporter i tillegg til kjøreramper slik at de kan laste og losse aluminiumen både etter truck til truck-metoden, i containere eller på rullende lasteenheter. For å spare miljøet vil samtlige tre skip bli optimalisert med nye motor-/fremdriftssystemer som har et langt lavere drivstofforbruk enn dagens skip, og enda til like miljøvennlige som mange gassdrevne skip, forteller Sævild. Han er klar på at den nye transportavtalen vil optimalisere så vel Norsk Hydro sitt transportbehov som rederiets transportopplegg.
– Vi skal nå gå videre og tilby innholdet i Hydro-avtalen tilpasset transportavtaler med andre industriaktører, deri Norske Skog hvor vi i 2013 overtok all transport av avispapir og andre typer papir fra Skogn til Kontinentet og Storbritannia. Her har vi tre skip i fart, to egne og ett innleid
– Vi regner med at vi også her vil investere betydelige midler i oppgradering av skipene og eventuelt skaffe flere og større skip i eget eie. For Sea-Cargo og moderselskapet Seatrans er Norske Skog fra tidligere en storkunde. I fjor gjenerobret Sea-Cargo papirkontrakten med Norske Skog.
De to industrikontraktene med henholdsvis Norsk Hydro og Norske Skog vil bli samordnet med rederiets linjefart mellom Norge og Kontinentet/Storbritannia. Det er meningen at alle skip skal kombineres med linje- og industrilaster. Det vil øke kapasiteten med 40 prosent. Møre vil få minst to ukentlige anløp av skip fra Sea-Cargo når den nye avtalen trer i kraft. Det blir ingen endringer i anløpsfrekvensen på Bergen, og Risavika ved Stavanger beholder sin posisjon.
Ifølge Sævild arbeider rederiet nå også med en omprofilering av skipene hvor de blant annet vil få nye navn. Det ålandske skip som nå er innkjøpt er MS «United Express» på 8843 dwt, bygget ved Fosen i september 1997 – og omtalt i Skipsrevyen nr. 5/1997. Hun er en hurtigløper, opprinnelig bygget for 20 knops fart.