Spar Shipping etablerer egen befraktning i Bergen
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Bergensrederiet Spar Shipping AS planlegger å etablere egen befraktningsavdeling i Bergen.
Adm. dir. Jarle Ellefsen opplyser til Skipsrevyen at det i første omgang er planer om å ansette en eller to erfarne befraktere med tanke på å skaffe oppdrag til egne skip.
– Vi har en seilende flåte på 23 bulkskip og seks nybygg som skal leveres innen et par år. Tradisjonelt har vi satset det meste på langsiktige befraktningsavtaler, men etter hvert som mange av disse langsiktige avtalene utløper, og vi har måttet ta skip tilbake fra befraktere som ikke har kunnet gjøre opp for seg, har vi nå mesteparten av flåten på lengre eller kortere t/c og i spotmarkedet. Nå ønsker vi i tillegg å regne på, og ta laster på reisebasis fra A til B for derved å øke fleksibiliteten. Vi har fokus på kapasitetsutnyttelse og om mulig å bedre marginene fremover. Vi vil derved stå friere til å kunne gjøre det vi til enhver tid mener er det beste kommersielt. Det vil imidlertid kunne være mer arbeidskrevende og derfor søker vi etter nye kvalifiserte medarbeidere, sier Jarle Ellefsen.
– Hvor omfattende dette blir avhenger mye av hvem vi kommer i kontakt med. I alle tilfeller er det snakk om å bygge sten på sten, og så får vi se hvordan det utvikler seg, understreker Ellefsen.
I tillegg til skip sluttet på t/c og spot-skip tilknyttet samseilingspooler som f.eks. Torvald Klaveness sin Bulkhandling-pool, har Spar Shipping AS også skip i spotmarkedet i egen regi. Ifølge Ellefsen vil det være naturlig for selskapet å prøve å oppnå best mulig inntjening for disse skipene.
– I dagens dårlige markedsforhold vil vi tjene bedre på å operere i løsmarkedet enn å inngå langsiktige avtaler til dårlig betaling og være låst til slike avtaler over lang tid. Da er det bedre å være kortsiktig, sier Ellefsen.
Spar Shipping AS har røtter tilbake til 1962 da kjøpmann Helge Eide Knudsen etablerte Spar Kjøp as. Etter hvert investerte han i andeler i skip, men i 1990 ble Spar Shipping AS etablert, og andelene ble litt etter litt solgt ut. Han kjøpte nå bulkskip på annenhåndsmarkedet og bygget opp en flåte av bulkere i størrelsen 27.000 til 72.000 dødvekt-tonn. Filosofien ble lagt om og nå ble det satset på nybygg i lange serier. De fleste annenhåndsskipene ble solgt.
I dag sitter Spar Shipping trolig med landets mest moderne bulkskipsflåte. Det er landets største bulkskipsrederi og et av Bergens største rederier. Samtlige skip i Spar-systemet er norskflaggede (NIS).