(Illustrasjonsfoto.)

Bygger skip for 1,5 milliarder kroner

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bergensrederiet Kristian Jebsen Skipsrederi AS har økt sitt nybyggingsprogram i Japan fra fem til åtte tørrbulkskip i 81.000 dødvekt-tonn størrelsen. Samlet byggesum for skipene ligger på halvannen milliard kroner, eller 30 millioner dollar per skip.

Samtlige skip skal eies av et partnerskap på 50/50-basis mellom Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi og JP Morgan Global Investment Fund. Levering  av de tre siste skipene er avtalt til 2015 og 2016, etter hva Skipsrevyen kjenner til.

Administrerende direktør Jan Pedersen i bergens-rederiet var på reise da Skipsrevyen fikk kontakt med ham tirsdag kveld, og hadde ikke anledning til å kommentere skipsbestillingene.

Skipene er imidlertid av samme type som fem tidligere bestilte og skal bygges ved samme verftsgruppe, Japan Marine United. Alle de åtte skipene er av den drivstoffbesparende typen med det mye omtalte eco-designet.

Med bestillingen av disse skipene befester Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS sin stilling som landets største rederi, målt etter dødvekt-tonn. Rederiet kontrollerer en seilende flåte på et 50-talls skip, derav en tankskipsflåte på 17 skip i tillegg til 12 kombinasjonsskip (OBO) som kan ta både tørre bulklaster og olje/petroleumsprodukter. OBO-flåten er den største i verden. I tillegg omfatter flåten også verdens største uavhengige flåte av spesialskip for transport av cement, i alt 20 skip.

Bortsett fra cementskipene er mesteparten av den øvrige flåten under norsk flagg (NIS). Så vidt Skipsrevyen forstår, skal også de åtte bulkskipene under bygging og i kontrakt føre norsk flagg (NIS).