Direkte permanentmagnetisk fremdrift med færre komponenter og økt virkningsgrad. Inpower PhiDrive™ er fleksibelt som et konvensjonelt dieselektrisk system – med virkningsgrad, enkelhet og robusthet som et konvensjonelt dieselmekanisk system.

Uksnøy Co først i verden med supereffektivt fremdrifts- og kraftsystem

- Dette systemet er fantastisk, sier en entusiastisk Øystein Uksnøy, daglig leder i Ålesundsrederiet Uksnøy & Co. De var det første norske rederiet som bygde offshorefartøy i Norge. Nå er de det første rederiet i verden som tar i bruk både PhiDrive™ og PhiGrid™ fra Inpower.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Inpower har inngått kontrakt med Uksnøy & Co AS sitt datterselskap Tanux Shipping KS, om leveranse av fremdrifts- og kraftsystem til et støttefartøy for seismikkindustrien. Løsningen er den første i sitt slag i verden, og er ekstremt energibesparende. Forventninger til redusert drivstofforbruk og utslipp har vært avgjørende for rederiets valg av løsning.

Spenning

- Dette er det mest spennende som har skjedd siden introduksjonen av frekvensomformere. Den gangen fikk vi ned turtallet på propellene, og dermed redusert drivstofforbruket. Med Phi-Drive™ og PhiGrid™ forventer vi å kunne optimalisere lastkurvene på fremdriftsmotoren ved å kjøre på lavere turtall, og dermed oppnå betydelig lavere drivstofforbruk og utslipp til miljøet, sier Uksnøy.

Kraftsystemet består i korte trekk av det patenterte systemet PhiDrive™, som anvender direktekoblede permanentmaskiner i drivlinjen mellom dieselmotorene og propellene, og den helt nye power take-out-løsningen (PTO) PhiGrid™ som anvender permanentmagnetmaskiner til å hente ut energi fra dieselmotorene til strømnettet om bord i fartøyet.

Støttefartøy til seismikk

Uksnøy & Co har med det nye støttefartøyet inngått en avtale med seismikkselskapet Dolphin Geophysical AS om å levere støttetjenester som bunkers, proviant, lagertjenester og lignende til seismikkfartøy i operasjon. Innovasjon Norge har vært en sentral partner for rederiet under realiseringen av prosjektet. Under utviklingen av konseptet har det vært lagt vekt på stor leveringskapasitet og lavt drivstofforbruk både under transport og støtteoperasjoner.

- Det har vært svært viktig for inngåelse av kontrakten med Dolphin Geophysical at vi kan levere et konsept med lavt drivstofforbruk og tilsvarende utslipp til miljøet, sier Øystein Uksnøy.

Fra venstre: Øystein Uksnøy, daglig leder i Ålesundsrederiet Uksnøy & Co og Geir Larsen i Inpower

15 – 30 % besparelse

Rederiet og Inpower har regnet på innsparingspotensialet i fellesskap.

- I alle analyser kommer vi best ut på drivstofforbruk, også på denne leveransen. Da snakker jeg ikke om visjoner for år 2020, men om umiddelbare resultater av supereffektive direktekoblede permanentmagnetmaskiner og variabelt turtall på dieselmotorene, sier administrerende direktør Geir Larsen i Inpower. Han får støtte av Øystein Uksnøy;

- Hvis vi sammenligner med de beste alternativene i markedet forventer vi at med vår mest brukte driftsprofil vil oppnå en reduksjon av drivstofforbruk og utslipp på mellom 15 og 25 prosent. I enkelte kondisjoner, for eksempel når vi følger en seismikkbåt i innersvingen vil vi oppnå opp mot 30 prosent reduksjon. I en innersving har båten nesten ikke fart og da går vi ned på nederste turtall. Gjennom ett års operasjon vil dette bety vesentlige besparelser både for kunden og for oss.

Reduserer turtallet

- Vårt valg er basert på at det er fornuftig å redusere turtallet når kraftbehovet er lavt. Det er ressurskrevende og lite miljøvennlig å gå på fullt turtall hele tiden. Sammenlign det gjerne med en moderne bil som stadig gir deg beskjed når er det på tide å gire opp eller ned hvis du ønsker å spare drivstoff. De fleste uten hatt unngår å kjøre bil med motoren med konstante 6000 omdreininger, for så å regulere farten med gir, bremse og kløtsj, sier Øystein Uksnøy.

- Dette er også viktig med tanke på slitasje på deler, og ikke minst komfort og trivsel for mannskapet. Kan vi kjøre på 80 prosent maskinlast i stedet for 100 prosent vil vi få mye mindre problem med å tilfredsstille krav til vibrasjon og støy.

Genuin tro på teknologien

- Nå legger vi alle kluter til med god teknologi og moderne utrustning, og forventer at operasjonskostnadene skal gå ned betydelig. Dette kan også være interessant for oss på sikt for våre seismikkskip. Prosjektet vil være en veldig god test for å se om dette er noe å satse på i større fartøy.

- For Inpower er dette en virkelig god referanse overfor offshorerederiene, og spesielt seismikkindustrien. I løpet av disse årene er vi blitt møtt med mange klapp på skuldrene, men vi er svært bevisst på at vi ikke består syretesten før kundene kjøper løsningen. Derfor setter vi stor pris på at Uksnøy & Co viser at de har genuin tro på teknologien, avslutter Geir Larsen i Inpower.

Første norskbygde offshoreskip

Rederiet har eksistert siden 1933, de første åra fram til 70-tallet hovedsakelig innen havgående fiskefartøy. Uksnøy & Co har jobbet i offshorebransjen siden 1972 og var det aller første norske rederiet som bygde et offshorefartøy i Norge. Ankerhåndteringsfartøyet ”Rig Pilot” ble levert fra Voldnes Skipsverft i Fosnavåg i desember 1972 til kommandittselskapet Sandøy Supply hvor Uksnøy & Co var hovedaksjonær. Det siste fiskefartøyet i Uksnøyflåten ble solgt i 1991. Rederiet eier og driver i dag offshorefartøy spesielt rettet inn mot seismikkskip-segmentet.